Sponsoren boos op FOM

Maurice (mbn)
Een groot deel van de sponsoren die in de Formule 1 actief zijn, is boos. De wereldwijde kijkcijfers die jarenlang naar buiten werden gebracht, blijken in de realiteit veel lager te zijn.

Formula One Management, kortweg FOM, beheert de commerciële rechten van de Formule 1. Jarenlang werd gesproken over kijkcijfers van 300 miljoen mensen wereldwijd. Wat daar vergeten werd bij te vertellen dat iedereen die maar even langszapte ook werd meegerekend onder de kijkers.

Nu de FOM de kijkcijfers op een meer reguliere manier meet, waarbij de mensen die slechts langszappen eruit worden gefilterd, blijken er 'maar' 150 miljoen kijkers te zijn. Voor de sponsoren is dit een ernstige verandering. De hoeveelheid mensen die ze bereiken met hun sponsoring blijkt veel lager te zijn. Ben Pincu, directeur van The Works London, een bedrijf dat sponsorcontracten beheert voor McLaren en Ferrari vertelde hierover: "Doordat sponsoren nu feitelijk bijna de helft van het aantal mensen bereiken, is de waarde van hun investering gehalveerd."

Terwijl het de afgelopen moeilijk bleek om genoeg sponsoren te vinden voor de teams, werken deze cijfers ook niet mee. Een enkele sponsor zou de druk al opvoeren om minder te hoeven betalen.