Barça besluit tot shirtreclame

Otto (okee6)
Voor het eerst in zijn 102-jarige geschiedenis stelt Barcelona het Azulgrana beschikbaar voor shirtreclame. Het voorstel van voorzitter Juan Laporta werd met 405 tegen 30 stemmen (en negen onthoudingen) aangenomen.

Barcelona is de laatste van alle Europese topclubs die reclame op het shirt toelaat. Voor veel supporters was het heilige Barça-shirt een onbevlekt symbool van de Catalaanse trots en onafhankelijkheid.

Tien multinationals, waaronder Philips, zijn in de race om hun naam op het roodblauwe shirt te mogen zetten. Barcelona hoopt op een bijdrage van rond de tien miljoen euro, waarmee het begrotingstekort van 170 miljoen iets kan worden teruggebracht.

Bayern München (T-Mobile) krijgt momenteel de hoogste bijdrage voor shirtreclame 17 miljoen euro. Nummer twee Juventus (Fastweb/Tamoil) ontvangt 14,2 miljoen. Aartsrivaal Real Madrid (Siemens mobile) toucheert 12 miljoen per seizoen. Manchester United (Vodafone) krijgt ook nog altijd 11 miljoen (bron: VI). Barcelona mikt derhalve op een vijfde plaats.

In Spanje besloot eerder dit jaar de andere Spaanse 'merkloze' tenuedrager Athletic Bilbao al tot het invoeren van shirtreclame.