Geen launch control in 2004

Arjan (Light)
Uit een door de teams en de FIA ondertekende verklaring blijkt dat automatische versnellingbakken en launch control niet meer zijn toegestaan in 2004. In plaats daarvan wordt het verbod op traction control opgeheven. Dit zou de kosten voor teams en fabrikanten drukken.

Een aantal regels blijft hetzelfde. Zo blijven de pitstraatsnelheidsbegrenzer en het verbod op datacommunicatie vanuit de pits naar de wagens. Communicatie de andere kant op blijft ook bestaan.

Radiocontact blijft ook mogelijk maar de FIA moet mee kunnen luisteren. Het radioverkeer mag niet zonder toestemming commercieel gebruikt worden.

Ook de regels voor de auto's zelf veranderen. Zo mag een coureur vanaf volgend seizoen maar 1 motor per weekend gebruiken. Wat de FIA betreft blijft het hierbij, op voorwaarde dat de motorenfabrikanten de teams betaalbare motoren kunnen leveren. Een andere duidelijke aanpassing is dat de achtervleugel maximaal 2 lagen mag tellen. De remmen zullen ook standaard worden, in ieder geval qua gebruikte materialen.

De regelementen betreffende de kwalificatie zullen nauwelijks veranderen, na de kwalificatie mag ook in 2004 niets aan de auto's gedaan worden.

Tot slot moeten de bandenleveranciers ook een band voor extreem weer gaan leveren. Die band mag alleen gebruikt gaan worden als de wedstrijdleiding daar toestemming voor verleent.