In-game geweld: hoever wil je gaan?

Tdriver
Een bekend Nederlands spreekwoord zegt: 'hoge bomen vangen veel wind'. Nu de game-industrie hard op weg is om een van de grootste industrieën ter wereld te worden, merken de makers van videogames ook hoe waar dit spreekwoord is.
Naast de niet altijd even navolgbare ratingsystemen in verschillende delen van de wereld, krijgen ze regelmatig te maken met kritiek van allerlei al dan niet fundamentalistische groeperingen die menen iets te moeten roepen over al die digitale creaties. Een beetje seks of geweld lijkt al voldoende voor een stortvloed aan kritiek en gekwetste gevoelens.



Wel of niet censureren?
Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat ook de game-producenten nu serieus aandacht besteden aan de vraag: hoe ver kunnen we gaan? Soms zorgt dat ervoor dat een producent besluit bepaalde scene's uit een game te schrappen of sommige functionaliteiten aan te passen.
De nieuwe game 'singularity' is bijvoorbeeld 'preventief aangepast'. In de game kan de hoofdpersoon middels tijdmanipulatie zijn tegenstanders zeer snel laten verouderen of juist een ingrijpende verjongingskuur geven. Bij het verouderen verandert de persoon in kwestie in een hoopje stof (logisch). Draai je de tijd terug dan verandert diezelfde persoon echter niet in een baby, maar in een soort diabolisch monster dat jou zonder aarzelen naar de keel vliegt (minder logisch). De keuze hiervoor ligt volgens ontwikkelaar Activision in de gedachte dat het doodschoppen van babies 'not done' is. Ook niet als het een pixelbaby is.

"If we start turning them into babies, and kicking babies, we're running into issues with the ratings." aldus het droge commentaar van een vertegenwoordiger van Activision tijdens de Gamescom afgelopen week in Keulen.



Monsters afmaken ok, babies nee.

Wat de vertegenwoordiger vergat te vertellen, was dat Activision ook de beelden die ze op de GC-beurs lieten zien had aangepast. In de gameroom was een ongecensureerde versie te spelen. De beeldschermen buiten lieten enkel het lichtere schiet- en moordwerk zien.

Deleted scene uit Madworld
Niet alleen bij Activision, ook bij Sega is 'de grens van geweld' regelmatig onderdeel van het werkoverleg. Bij het eerder dit jaar uitgebrachte 'Madworld' (een hardcore game voor de Wii) besloot de prodcucent om een specifieke "brutal kill move" te schrappen uit de gameplay. Het deleten van deze 'finisher' heeft overigens weinig effect gehad op de uiteindelijke hoeveelheid sex en geweld in Madworld.

Wij van FOK!games zetten intussen de Brabbelbox open en vragen geheel in FOK-bijt-hond! stijl: moet alles maar kunnen, of zijn er grenzen? En zoja, waar ligt dan bij u de grens?

Waarschuwing: de onderstaande beelden kunnen als schokkend, kwetsend en smaakloos worden ervaren.