PS3 Slim is niet alleen van buiten anders

J (SocialDisorder)
Nu de PS3 Slim officieel is aangekondigd, druppelen ook langzaam de eerste details van de hardware binnen. Zo heeft de Slim een nieuwere Cellchip dan z'n grote broertje. De nieuwe Cellchip is via het 45 nm (nanometer) productieproces gemaakt, terwijl de oude 65 nm was. Dat betekent dat de nieuwe chip minder energie verbruikt en daardoor ook minder warmte produceert. Bijkomend voordeel is de lagere productiekosten, wat de nieuwe prijs van de PS3 verklaart. IBM wilde overigens niet loslaten wat de kloksnelheid is van de nieuwe Cell.

De Slim heeft net als z'n voorganger een NVidia-chipset, maar het is onbekend of dit de RSX GPU is die ook in de oude PS3 gemonteerd is. Wel staat vast dat de chipset in alle opzichten gelijk moet zijn aan de RSX, aangezien games op zowel de oude als de nieuwe PS3 moeten kunnen werken.

Ook aan de audio-kant is er het één en ander veranderd. De HDMI-chip van de Slim kan, in tegenstelling tot die in de oude PS3, Dolby TrueHD en DTS-HD direct naar de receiver sturen via bitstream. De oude PS3 moest dit eerst converteren naar LPCM, wat theoretisch ten koste kan gaan van de geluidskwaliteit. In hoeverre je dit verschil merkt, hangt sterk af van je audio-setup, maar de meeste gamers zullen het verschil alleen merken doordat de receiver aangeeft dat hij TrueHD of DTS-HD ontvangt in plaats van LPCM.