Karl Hilton:"PS3-hardware is reden voor kwaliteit Haze"

Morthill
De shooter Haze die een jaar geleden verscheen op de PlayStation 3 was nu niet bepaald een goede shooter. Vrij verrassend omdat de game gemaakt is door Free Radical, dezelfde studio achter het succesvolle Timesplitters. Waar ging het mis bij deze game? Karl Hilton, mede-oprichter van de studio en nu werkzaam bij Crytek, legt uit dat de game tegenviel omdat het ontwikkelteam niet kon omgaan met de PS3-hardware. Technisch is het lastig om voor de PS3 te ontwikkelen en het team liep tegen een paar struikelblokken op, waardoor ze meer bezig waren met het laten werken van de game, in plaats van ontwikkelen.

Haze had a lot of development issues which meant it wasn’t the game it should have been. A lot of them were technical issues; the PS3 is a powerful machine but a difficult one to get the best out of.

We hit a few stumbling blocks on it that meant we spent more time trying get the game running properly and less time to design the game properly.

We hoeven ons geen zorgen te maken dat de ontwikkelaars bij Crytek UK tegen hetzelde probleem aanlopen. Volgens Hilton zorgt de CryEngine er voor dat ontwikkelen een stuk makkelijk is geworden, waardoor er veel meer uit de PS3 te halen valt. We hebben het beste van Sonys console nog niet gezien, maar daar zou Crytek wel eens verandering in kunnen gaan brengen.