Sesamstraat is pro gamen

koei
Hoewel videogames meestal worden gezien als een duivelse verleiding die ervoor zorgt dat doodnormale tieners opeens al hun klasgenoten neerschieten, is er eindelijk weer eens een tegengeluid! The Joan Ganz Clooney Center van Sesame Workshop heeft een report uitgegeven waarin wordt gesproken over de potentiële postieve effecten van games. Zo kunnen games helpen om dingen te leren en heeft het een positieve invloed op hun gesteldheid.

Het rapport raadt lesgevers, de overheid en zelfs de gezondheidsindustrie aan om onderzoek naar en ontwikkeling van games te bevorderen zodat de positieve effecten van videogames ten volste benut kunnen worden.

“Despite their reputation as promoters of violence and mayhem, digital games have in fact been shown to help children gain content and vital foundational and 21st century skills,” zo valt te lezen in het report.

Door de toename in actieve games, zoals in veel Wii-games en het aangekondigde Project Natal, verandert de reputatie van de industrie. Games kunnen nu gebruikt worden om een gezonde levensstijl te promoten. Daarnaast kunnen kinderen nog veel meer dingen leren van games zoals kennis van geschiedenis en natuurkunde, maar ook een betere taalontwikkeling. Probleemoplossend denken wordt gestimuleerd en ook leren kinderen hoe het veranderen van één element invloed kan hebben op vele andere elementen en het geheel. Natuurlijk wordt aangeraden dat kinderen alleen games spelen onder begeleiding van hun ouders en die bedoeld zijn voor hun leeftijd.

Het complete rapport kun je hier lezzen.