Guillemot: "Ontwikkelen games gaat $60 miljoen kosten"

Morthill
In de afgelopen dertig jaar zijn de ontwikkelingskosten van games enorm gegroeid. Waar games vroeger nog op donkere zolderkamertjes in elkaar gedraaid werden door hobbyisten, zijn games als Gears of War en Killzone miljoenenprojecten waar Hollywood jaloers op zou zijn. Volgens Yves Guillemot, CEO van Ubisoft, zal dat de volgende generatie alleen nog maar verder groeien. Ontwikkelbudgetten kunnen dan de $60 miljoen gaan passeren, een verdubbeling ten opzichte van deze generatie. Dit komt omdat de volgende generatie wederom vooral gericht zal zijn op nog krachtigere consoles.

Of er nog echt geld te verdienen valt aan games in de volgende generatie met deze voorspelling is te betwijfelen. Nu moeten games vaak al minimaal een miljoen keer over de toonbank gaan, omdat ontwikkelaars anders niet uit de kosten komen. Guillemot denkt dat door samenwerking met de filmindustrie de kosten niet direct op de consument verhaald hoeven te worden door hogere retailprijzen.