Mass Effect 2 wordt een donkere en grimmige game

Morthill
Eind 2007 lanceerde Bioware hun scifi-RPG Mass Effect, een game die bij ons ook erg positief ontvangen werd. Inmiddels is het team alweer een tijdje druk bezig met de sequel en waar we eerst dachten dat we nog tot de E3 moesten wachten voor echte informatie, hebben we dankzij IGN nu al wat info over het verhaal.

Het goede nieuws is dat Mass Effect een echte trilogie gaat zijn. Dat wil niet alleen zeggen dat het verhaal verder gaat waar je gebleven was, maar dat de beslissingen die je in deel één hebt gemaakt, invloed hebben op de rest van de games. De trilogie zal daardoor op compleet andere manieren kunnen eindigen, dus bedenk goed hoe je het spel speelt, want dode karakters uit het eerste deel zul je niet terugzien.

Daarnaast gaat de serie volgens een standaardrecept. In de eerste game wordt de held opgehemeld en is alles koek en ei, daarna wordt het bruut, grimmig en in de derde komt alles weer op zijn pootjes terecht. Hierdoor krijg je in Mass Effect 2 de meest brute en donkere kanten van het universum te zien. Wat dat betekent voor de dood van Commander Spepard, dat horen we
helaas pas op de E3.

"They say in the first act you put a guy in the tree, in the second act you throw rocks at him, and in the third act you get him down. That's the fun of the second story is that now we know who these characters are, we know what the situation is and we can really beat up the hero of this story and take you to the most brutal parts of the Mass Effect universe... In terms of Commander Shepard's death... we're going to be showing what that means at E3 and why it's fundamental to what Mass Effect 2 is all about."

Voor iedereen die nu denkt dat het eerste deel ook donker was met de totale overheersing van het universum door robots die elke 50.000 jaar alle moderne beschavingen uitmoorden, dat was pas het topje van de ijsberg. In deel twee beleef je het echt en krijg je te zien hoe eng een wereld waarin genocide op deze schaal voorkomt echt is.

Een van de grootste kritiekpunten van Mass Effect was dat het universum nogal leeg aanvoelde. Je kon enorm verkennen, maar er was eigenlijk niet zo veel te zien. Ditmaal zal dat anders zijn, er zal veel meer interactiviteit zijn met de werelden en de omgevingen. Van simpele dingen als hoe je naar een planeet kijkt, tot hoe je er land en wat er allemaal te doen en zien zal zijn. Daarnaast gaan de subplots veel meer invloed hebben op de ontwikkeling van je karakters en de wereld om je heen, iets wat ook nogal ontbrak in het eerste deel.

"[People] like exploring the galaxy so much, they wanted it to be richer. They wanted there to be more. When you go out and explore the galaxy, we've actually built in a lot more interactivity. The way you look at a planet, the way you find a place to land. And when you're out on the surface, [there's a] lot more interesting things to do."

Wat niet gaat veranderen is de lengte van de game. Het verhaal zal je dus nog steeds tussen de tien en vijftien uur kosten als je je niet richt op sidequests. Toch moet de game meer waar voor zijn geld gaan bieden, door een hogere replayvalue. Er zullen meer mogelijkheden zijn en meer keuzes die je moet maken, keuzes die uiteraard weer invloed gaan hebben op Mass Effect 3.