[Gerucht] Duke Nukem Forever is één grote PR-stunt

Christophe (SpankmasterC)

Voor iedereen die het grote nieuws van gisteren nog aan het verwerken is, niet getreurd! Er is nog hoop! Op zijn persoonlijke blog beweert Charlie Wiederhold, een oud-werknemer van 3D Realms, namelijk dat Duke Nukem Forever één grote marketingstunt is, dat het de bedoeling was dat de game zo lang in ontwikkeling zou zijn en dat hoge piefen van 3D Realms en Epic erg ver zouden gaan om dit geheim te forceren...

Het begon allemaal tijdens de E3 van 2001, Duke Nukem Forever had toen al de reputatie van nooit-komend spel, had al twee keer de Vaporware-awards gewonnen en iedereen dacht dat 3D Realms enorm aan het falen was. Totdat de E3 dus kwam met de welbekende trailer die iedereen op hun kop deed zetten. De hype was eigenlijk nog nooit zo groot geweest, sterker nog: des te meer de game werd uitgesteld, des te populairder hij werd! Dit hadden de hoge mannen van 3D Realms zelf ook door, en ze besloten om samen met het Duke Nukem Forever-team en de mannen van Epic een plan te smeden.

Het plan was om van Duke Nukem Forever een daadwerkelijk legendarische game te maken, een game waar men over 100 jaar nog over zou praten omdat hij zo legendarisch zou zijn. Om dit te doen werd het idee geopperd om een volledig abnormaal development-patroon te volgen: totaal geen deadlines en totaal geen druk om het meest perfecte spel ooit te maken, ongeacht hoelang dit zou duren. Sterker nog, des te langer het zou duren des te legendarische het eindproduct uiteindelijk zou worden!

Grote vraag is natuurlijk waarom de mannen van Epic (Tim Sweeney, Mark Rein en Cliffy B) aanwezig waren. Dit had twee redenen, aan de ene kant hadden zij ook aan de voet gestaan van Das Duke, maar belangrijker nog is dat Duke Nukem Forever gebruik zou gaan maken van de Unreal-engine en daardoor continu als grote titel op hun lijst van gelicenseerde games zou staan. Gek genoeg werkte dit positief voor Epic, er zijn een hoop meer licenties voor de Unreal-engine verkocht omdat 3D Realms op het lijstje met developers stond. Daarnaast had het Forever-team totaal geen tijdsdruk, dus konden ze met gemak onderzoek plegen naar de Unreal-engine en er toffe dingen mee uitspoken, die daarna weer doorgespeeld zouden worden naar Epic en hun licentie-houders.

Maargoed, een beslissing om hieraan mee te werken was natuurlijk niet in één dag genomen dus de volgende dag kwam iedereen weer samen en hadden George Broussard en Scott Miller (de bazen van 3D Realms) contracten meegenomen, het enige wat ooit op papier heeft gestaan over deze geheime afspraak. Iedereen moest het contract ondertekenen, anders zou het natuurlijk niets waar zijn en zou iedereen altijd ontkennen dat het gesprek plaats had gevonden, maar Charlie (de blogger dankzij wie we dit verhaal nu kennen) wilde per se dat zijn contract door een advocaat werd nagelopen. Na dit maar lang genoeg volgehouden te hebben werd hij door Tim Sweeney tegen de grond aan gemept, daar vastgehouden door Mike Wilson en Cliffy B terwijl George Broussard druk bezig is de stoelpoot van een stoel te verwijderen. Het volgende moment is de bewust stoelpoot met zijn splinterige onderkant een paar centimeter van zijn gezicht verwijderd en wordt hem nogmaals gevraagd of hij mee wil werken....

Dus als dit hele verhaal geen onzin is, dan zijn er nu twee dingen aan de hand: allereerst is ons respect voor de mannen van Epic en 3D Realms enorm gegroeid wegens de maffia-praktijken waar ze schuldig aan zijn, en zou het ook zomaar kunnen betekenen dat het failliet gaan van 3D Realms helemaal niet het einde is van Duke Nukem Forever maar slechts weer een stap in het legendarisch maken van de game! Wie weet komen we er nooit achter, maar hou dit verhaal in ieder geval in je achterhoofd mocht er ooit weer iets over de game bekend worden! (maar vergeet niet dit verhaal met een grote korrel zout te nemen)


LEUGENS!!!!