The Witcher: Rise of the White Wolf voorlopig in de koelkast

Morthill
De geruchten blijken waarheid te zijn, CD Projekt Red is werkzaamheden aan de consolegame The Witcher: Rise of the White Wolf stopgezet. Het afgelopen jaar werkte Franse ontwikkelaar Widescreen aan de consoleversie van de bekende PC-RPG, maar na ruzie over geld is de samenwerking opgezegd. CEO Olivier Masclef van Widescreen claimt dat zijn bedrijf in geen maanden betaald is door de Poolse studio en geeft aan dat het werk daarom is neergelegd.

"Basically, after a few months of not being paid, we stopped. We've not been paid for a few months and we had a very nasty broken payment. We had no choice but to put the product on hold. We've not been able to find a solution."
Het is heel jammer, want de game zou in juni in zijn alpha-fase moeten belanden, wat zoveel wil zeggen als dat de game in grote lijnen af is en klaar is om getest te gaan worden. Relaties met uitgever Namco Bandai zijn ook minder door het stopzetten van dit project, omdat Widescreen zijn chips had gezet op een verkoopsucces van deze game. Nu zal Namco het moeten doen zonder deze game en dat is toch een flinke klap.3

CD Projekt Red ontkent dat er geen betalingen geschied zijn. Volgens de ontwikkelaar zijn bepaalde betalingen wat laat gedaan, maar had dit ook te maken met werkzaamheden die achterlagen op schema. Omdat de discussie nu via de media moet worden gevoerd heeft CEO Michal Kicinski aangekondigd dat de samenwerking met Widescreen is stopgezet.

Wie uiteindelijk schuldig is, maakt natuurlijk maar erg weinig uit. Wij verliezen een potentieel gave RPG voor de Xbox 360 en PlayStation 3 en daarmee zijn de gamers de grote verliezers.