Multiplayer Empire Total War uitgelegd

Freek (Gent89)
Nog één nachtje slapen en dan is het zover, Empire: Total War ligt in de schappen. Omdat deze laatste uurtjes extra zwaar wegen, kan je in de tussentijd een (oud) interview lezen over de multiplayer campagne, één van de nieuwe features in het nieuwste deel van de Total War serie. Dit interview is echter nog nooit verschenen, en gaat ook over de bèta van de multiplayer. Ondanks is het een leuk tipje van de almachtige sluier van Empire: Total War.

Het interview is met Mark Sutherns, Associate Producer van The Creative Assembly.

Hoe steekt een beurt in elkaar? Mag een bepaalde speler altijd als eerst, of wordt er af en toe gewisseld, zodat verschillende spelers de voordelen van de eerste beurt kunnen verkrijgen?

Op dit moment werkt het beurtensysteem met een tijdlimiet, eerder bepaald door de spelers. Het is echter moeilijk te zeggen of er een voordeel is om tijdens een grand campaign als eerst te gaan. Ik weet zeker dat dit iets is waar we veranderingen in kunnen aanbrengen, mocht dit tijdens de bèta een probleem vormen.



Wanneer een speler een veldslag vecht, wat doet de andere speler dan in de tussentijd? Kunnen ze verder met de campagnemap, of moeten ze wachten tot de andere speler klaar is?

Op dit moment zijn we naar de opties hiervoor aan het kijken. Spelers hebben zeker de optie om bevel over het leger te voeren wat de andere speler aanvalt. Een andere optie die we overwegen is een spectatormode, zodat de andere speler mee kan kijken hoe de slag gaat.

Zijn er beperkingen in de twee-spelers campagne, welke anders zijn als in de singleplayer? Dingen die om wat voor reden dan ook niet goed passen in een mutliplayergame?

Het grootste probleem in Empire is de diplomatie tussen de twee spelers. Het huidige systeem voor speler- vs AI-onderhandelingen kan niet worden gebruikt voor de multiplayer, dus we moeten tijdens de bèta een paar dingen uitproberen.

Zijn jullie van plan om de twee-speler modus uit te bereiden in updates?

Misschien, maar het hangt zeker af hoe de 1 tegen 1 campagne zal gaan werken. De multiplayer campagne wordt een belangrijk deel in de Total War-games, dus we zijn van plan om er rekening mee te houden, al is de beta de eerste stap om te kijken of het goed werkt.

Hoe zit het met de ‘fog of war’? Kan de andere speler zien wat de andere speler doet, of is dit verborgen, net als bij de standaard AI?

Op dit moment is het hetzelfde als bij de singleplayer campagne tegen de AI. De fog of war zal de bewegingen van andere spelers verbergen. Er is echter een mogelijkheid dat we dit wel beschikbaar maken als een diplomatie-optie, voor spelers die met elkaar tegen de AI strijden.

Hoe zit het met het saven van een game? Waar worden deze opgeslagen en krijgt elke speler een duplicatie?

De save zal bij de host-speler blijven. Dit werkt goed tijdens een 1 tegen 1 situatie, omdat beide spelers online moeten zijn om te kunnen spelen. Omdat spelers waarschijnlijk bezig zijn met meerdere 1v1 games, zijn er ook meerdere saves beschikbaar, elke keer wanneer de spelers inloggen.



Of al deze features in de uiteindelijke game zitten is natuurlijk de vraag, omdat het interview al wat ouder is, maar de kans is groot dat we sowieso íets ervan zullen terugvinden.