"Geweld en gore maken games niet interessanter"

Morthill
Volgens een recent onderzoek hebben zaken als ingame geweld, bloed en gore geen invloed op hoe aantrekkelijk of vermakelijk het spel is. Volgens de schrijvers van het onderzoeksverslag zou deze uitslag kunnen resulteren in games waar minder moeite is gestoken in het zo perfect mogelijk uitwerken van bloed en gore. Het onderzoek werd uitgevoerd door mensen bij de universiteit van Rochester en het consultancy bedrijf Immersyve. Ze kwamen tot hun conclusie na het bestuderen van gedrag van 2.670 mensen die regelmatig gamen.

Volgens een van de onderzoekers kwamen ze op het idee voor dit onderzoek nadat ze zagen hoe populair gewelddadige games als World of Warcraft, Halo 3 en Team Fortress zijn. Ze wilde weten of het geweld invloed op had op het speelplezier bij deze games, aangezien ze ook verhaal kennen en andersoortige uitdagingen. Uit het onderzoek bleek dat gemiddeld het geweld geen bijdrage levert aan het speelplezier.

De reden dat kinderen games als Halo 3 spelen is niet de geweldsfactor, maar meer dat een psychologische factor waar aan voldaan moet worden. Nog meer en explicieter geweld zou daar geen bijdrage aan leveren.

Voor het onderzoek hebben de makers twee versies gemaakt van de FPS Half-Life 2. In de ene versie kregen de spelers een shotgun en in de andere mentale krachten. In de gewelddadige versie werd vervolgens een hoop bloed en gore gestopt, zodat als spelers een tegenstander neerschoten het extreem bloederig en gewelddadig werd. In de andere versie was het meer een vorm van tikkertje. Als een speler geraakt werd vloog hij rustig de lucht in om daarna te verdwijnen. Na het spelen van de games werden de spelers vragen gesteld in de lijn van hoe vermakelijk de game was. Hieruit bleek dat meer geweld de game niet leuker maakte.

Er was wel een subgroep van zo'n 5 procent die de voorkeur gaf aan gewelddadige games. Toch zei ook deze groep dat de game niet leuker werd door er meer geweld in te stoppen. Als ze de keuze kregen zouden ze de game wel opnieuw willen spelen in de gewelddadige versie. Volgens de onderzoekers komt dat simpelweg omdat deze groep van nature agressiever is dan de rest.

Volgens Craig Anderson, directeur van het Center for the Study of Violence aan de Iowa State University, was het een goed onderzoek en levert het een belangrijke bijdrage aan ons begrip van waarom mensen games spelen. De onderzoekers hebben volgens hem goed aangetoond dat er geen verschil is tussen gewelddadige games en geweldloze games als het op speelplezier aankomt.

De conclusie van de onderzoekers was dat gamedevelopers zich beter kunnen gaan richten op het voldoen aan de psychologische wensen van de gamers, zoals een gevoel van competentie en zelfstandigheid. De developers die zich daar op richten zullen een veel grotere markt aanboren, dan de developers die zich alleen op het geweld richten.


Ook leuk met konijntjes en knuffels?