Top 5 MMO irritaties

Kees_Pimpelmees
De MMO georiënteerde website Massively.com is onlangs met een interessante lijst gekomen, waarin ze de 5 voornaamste punten noemen die MMO's eens zouden moeten leren. Deze lijst is samengesteld door iemand met een liefde voor MMO's, dus het is niet enkel zinloos bashen, maar ook daadwerkelijk opbouwende kritiek.

Het eerste wat je te binnen zal schieten zijn waarschijnlijk de ellenlange grinding sessies. Dit punt is dan ook te vinden op de vierde plaats. "Grinding is not content. Content is content."

De schrijver van het lijstje, Colin Brennan, klaagt verder ook nog over de overdreven nadruk die ontwikkelaars vaak leggen op endgame content, waardoor nieuwe, onervaren spelers vaak niet eens lang genoeg doorspelen. De nummer 1 die de lijst aanvoert heeft betrekking op het verouderde kill/quest-level concept. Dit concept is verouderd en behoeft vernieuwing, aldus Brennan.

"Yes! Get on with it! This is, without a doubt, in my mind, the biggest failure of the industry today. We're following along a solved formula, and it's shooting this industry in the foot. Player needs to level, player completes quests and kills monsters, player reaches next level, player gets new abilities, player uses abilities to go complete quests and kill monsters, et cetera.

We keep asking the question, "Why don't these new games seem like they're as good?" And then we begin this in-depth analysis and begin checking every aspect of the game to find out why this feels like we've done it all before. The answer is taking a step back, looking at the model and exclaiming aloud, "Holy heck in a handwoven handkerchief, we have done this before!""

De volledige lijst is hier te vinden.