Prince of Persia producer blikt terug

Kees_Pimpelmees
In een recent interview met IGN blikt Prince of Persia producer Ben Mattes terug op de ontwikkeling, release en reacties op de nieuwe Prince of Persia. In dit interview doet hij een aantal opvallende uitspraken.

Wanneer hij wordt gevraagd of er dingen zijn die hij graag beter had gedaan, antwoordt hij te denken dat ze het spel uitdagender hadden kunnen maken. Volgens Mattes is de lage moeilijkheidsgraad wel een bewuste keuze geweest. In het developmentteam zaten namelijk veel mensen die games vaak niet uitspeelden door een bepaald frustrerend stuk. Dit wilden ze proberen te voorkomen.

Waar ze wel heel tevreden over zijn bij Ubisoft is het risico dat ze met Elika hebben genomen. Elika is in de game een meisje dat gedurende het spel de hele tijd met je meereist. De developers vroegen zich constant af of gamers het wel zouden diggen, maar aan de respons te zien was dit weldegelijk het geval.

In het interview wordt ook nog gesproken over de behoefte aan innovatie binnen de industrie. Mattes is namelijk een beetje teleurgesteld. Hij verwachtte veel schouderklopjes voor de vernieuwende ideeën die de nieuwe Prince of Persia met zich meebracht. Hij vraagt zich in het interview hardop af of zijn ideeën gewoon niet zo innovatief waren, of dat mensen wellicht minder behoefte aan innovatie hebben dan ze aangeven.

Wanneer hij tenslotte wordt gevraagd of we een sequel kunnen verwachten, geeft hij aan hier niets over te kunnen zeggen. Hij zegt echter wel dat hij persoonlijk graag nog eens aan een avontuur in deze stijl zou willen werken.