Mirror's Edge trailer laat Physx-verbeteringen zien

Christophe (SpankmasterC)
Sinds nVidia Ageia heeft opgekocht is het mogelijk om spellen die hun PhysX SDK gebruiken om de natuurkundige berekeningen mee te doen te versnellen met behulp van een nVidia grafische kaart. Mirror's Edge op de PC zal één van die spellen zijn en de verbeteringen door de PhysX-integratie zijn nu op film vastgelegd.

Door de hardwarematige PhysX-ondersteuning wordt het mogelijk om glas niet alleen te zien breken maar de scherven ook te zien interacteren met de omgeving, met de mogelijkheid ook om vijanden te doden. Ook zijn rook, stoom en mist toegevoegd om het spel meer sfeer mee te geven, net als vlaggen en plastic afscherming die realistisch kapot gaat. Ook is er meer rotzooi als er met wapens geschoten wordt voor een verhoogd gevoel van gevaar. Dit zijn allemaal effecten die met alleen een CPU voor de natuurkundige berekeningen zouden leiden tot een onspeelbare framerate.

Het is sinds kort ook mogelijk om twee nVidia kaarten in het systeem te zetten waarbij één zich helemaal richt op de hardwarematige PhysX-acceleratie. Op deze manier kunnen oude grafische kaarten aan een tweede leven beginnen, mits het moederbord een tweede grafische kaart ondersteunt natuurlijk.

Dat de framerate soms langzamer gaat in het filmpje komt niet door slechte performance, dit is bewust zo gedaan om de effecten van de PhysX-integratie duidelijk te maken.

Mirror's Edge is al beschikbaar op de Xbox 360 en PlayStation 3, op de PC wordt hij 16 januari verwacht.