Miyamoto:"Wii Music biedt creativiteit die Guitar Hero mist"

Morthill
Onlangs verscheen in Japan de game Wii Music. Een simpele ritmegame waarin je met zestig instrumenten, zestig nummers kan spelen. De game verkocht erg goed in zijn eerste week, hij ging 92.000 keer over de toonbank, maar in het Westen wordt de game minder goed ontvangen. Zo is de gemiddelde beoordeling volgens Metacritic momenteel een 6,3. Kritiek was dat de game wel aardig was, maar toch niet dezelfde spanning en ervaring biedt als Guitar Hero en Rock Band. In een interview met Gamespot liet Miyamoto duidelijk weten dat hij het daar niet mee eens was.

Hij vergeleek de muziekgames met de echte muziekindustrie. Veel mensen beginnen in cover bands. Ze spelen andermans muziek om te laten zien wat ze kunnen. Maar daarmee kun je niet groot worden, uiteindelijk moet je ook je eigen muziek schrijven en maken. Hetzelfde geldt voor muziekgames. In games als Guitar Hero ben je slechts een cover band, maar als je creatief wilt zijn, zul je Wii Music moeten gaan spelen. Mensen kunnen zichzelf uitdrukken in die game.

A lot of people start off in cover bands, but people can only go so far in a cover band. It's only when people start creating their own music and sharing it with others that they really grow. The same can be said for classical music training, since you're trying to play sheet music as accurately as possibly. However, when they start playing that music and sharing it with other people that they really start to grow.

So, as a game designer, I looked at Beatmania and Guitar Hero. Those games let people be the best cover band they could possibly be. As a musician, I wanted to create a game that let people expressed themselves in music, and with Wii Music I think we achieved that

De vergelijking met games als Guitar Hero gaat volgens Miyamoto ook niet eens helemaal op. Hij ziet Wii Music namelijk niet echt als een game. Het is beter te omschrijven als een nieuw muziekinstrument. Het is net als wanneer mensen een nieuwe piano kopen. Iedereen wil hem uitproberen, maar echt muziek maken is er niet bij. Met Wii Music kan iedereen een controller oppakken en binnen een paar minuten muziek maken.

Miyamoto hoopt dat Wii Music als laatste van de grote vier (naast Wii Sports, Wii Play en Wii Fit) weer veel casual gamers en non-gamers zal aanspreken. De game is niet gemaakt voor een bepaalde groep gamers, maar voor mensen die van muziek houden. Als je ook maar met je voet ritme meetapt terwijl je muziek luistert, zul je dit een leuke game vinden.

We didn't look at the question of whether or not it would appeal to core gamers or casual gamers. It really depends on one's interest in music, not their interest in games. If you're the type of person who taps your feet to a song, I think this will interest you.