Analisten verwachten goede verkoopcijfers voor Wall-E

Morthill
Het afgelopen weekend ging de nieuwste film van Disney Pixar in première in Amerika. Wall-E vertelt het verhaal van een robot, Wall-E (Waste Allocation Load Lifter Earth-Class), die over een paar honderd jaar in de toekomst als laatste "wezen" op de aarde is. Hij is ooit gecreëerd voor het ophalen van afval, maar in de loop der eeuwen is zijn programma meer geworden dan dat. Op een dag komt dan EVE langs, een veel geavanceerdere robot die zich realiseert dat Wall-E de toekomst van de aarde kan redden. Ze schiet terug de ruimte in om dit nieuws aan de mensheid te brengen en Wall-E komt met haar mee.

De film kende in Amerika een sterk openingsweekend met een omzet van $62,5 miljoen. Daarmee is de film minder succesvol dan Finding Nemo, welke $70 miljoen binnenhaalde in het eerste weekend, maar wel een stuk meer dan de laatste Pixar film Ratatouille, welke $47 miljoen binnenhaalde. Op basis van deze goede prestatie verwachten veel analisten dan ook dat de game ook een succes kan gaan worden. Arvind Bhatia, werkzaam bij Stern Agee, verwacht dat de game 5,2 miljoen keer over de toonbank zal gaan dit fiscale jaar nog, 30% meer dan Ratatouille.

Goede filmprestaties staan niet op een lijn met goede gameverkopen. Zo bracht de film Cars maar de helft op van wat Finding Nemo deed, maar het aantal verkochte games lag wel 60% hoger. THQ zelf denkt alleen dat de game Wall-E ook gewoon beter in elkaar zit dan bijvoorbeeld Ratatouille. Er zijn al reviews geschreven, nog niet allemaal gepubliceerd, welke de game met gemiddeld een 7.0 beoordeelden. Daarbij is de doelgroep van jonge en casual gamers er eentje die zeker warm zal lopen voor de game.

De verwachtingen deden de aandelen van THQ in ieder geval een hoop goeds. Ze stegen met ruim 2% naar $20,24.