Game-industrie gaat jaarlijks 10% groeien tot 2012

Morthill
Volgens een rapport van PricewaterhouseCoopers (PwC) "Global Entertainment and Media Outlook: 2008-2012" dat binnenkort verschijnt zal de game-industrie de komende jaren nog flink gaan groeien. Door een stijging van 10% per jaar zal de globale omzet groeien van $41,9 miljard in 2007 naar $68,3 miljard in 2012. Dit is een stijging van 10,3% per jaar, meer dan elke andere media sector op online advertenties na. De grootste groei zal behaald worden in online en draagbare games, deze zullen respectievelijk 16,9 en 19% groeien per jaar. De omzet op online games zal stijgen van $6,6 miljard in 2007 naar $14,4 miljard in 2012 en voor draadloze games zal er een stijging zijn van $5,6 miljard naar $13,5 miljard.

Toch gaat niet alles in de game-industrie een rooskleurige toekomst tegemoet. De omzet die gedraaid wordt op PC-games zal in de komende jaren gaan zakken. De omzet die nu $3,8 miljard is zal gaan terugvallen naar $3,6 miljard. Hier staat tegenover dat consoles een prachtige toekomst hebben. Daarop zal de omzet stijgen van $24,9 miljard naar $34,7 miljard.

Volgens PwC is de groei toe te wijzen aan een aantal ontwikkelingen:

Mobiele telefoons bieden de mogelijkheid games te downloaden en weer te geven in sterke grafische kwaliteit.
Een flinke groei in het aantal huishoudens met breedband internet.
De toenemende populariteit van MMO-games die omzet draaien door abonnementen en microtransacties.

Hoe individuele games het zullen gaan doen in de toekomst deed PwC nog geen uitspraken over. Wel verwacht het bedrijf dat sequels het net als altijd goed zullen doen. Ze noemen hierbij games als Grand Theft Auto, Halo, Guitar Hero en Spider-Man.