Enkele details van inFamous naar buiten gebracht

J (SocialDisorder)
Eén van de games die Sony aankondigde bij de launch van de PlayStation 3 was inFamous, een free-roaminggame die je de keuze zou laten of je goed of slecht werd. Veel meer was er tot op heden niet bekend over de game, maar de huidige editie van het blad GameInformer geeft ons wat meer inzicht in de game.

Het spel speelt zich af in de fictieve stad Empire City dat bestaat uit drie eilanden. In het begin kijk je uit over de stad terwijl een enorme explosie niet minder dan zes huizenblokken in een soort Ground Zero verandert.
De camera gaat vervolgens naar het epicentrum van de explosie waar de speler de hoofdpersoon Dylan ziet wankelen.

Dylan is zich niet bewust van zijn bovennatuurlijke gaven en heeft er derhalve weinig controle over. Tijdens de game zul je je krachten beter leren te beheersen en verder evolueren. Deze krachten kun je gebruiken om de stad te herbouwen of om hem verder af te breken. Een voorbeeld van het gebruik van je krachten is dat je vijanden kunt frituren met je elektriciteitskrachten om ze daarna van een brug af te werpen, maar je kunt ze diezelfde power gebruiken om generators te overbelasten om zo explosies teweeg te brengen.
Tijdens de game zullen ook andere figuren, ieder met hun eigen superpowers, in Empire City opduiken.


Het gebruik van vuurwapens is per definitie uitgesloten, omdat de krachten van Dylan dat niet toelaten. Als hij een pistool vast zou pakken, zou het buskruit van de kogels in het wapen ontploffen. Je superkrachten zullen ook op andere manieren in de weg komen te staan tijdens de game.

Developer Sucker Punch heeft aangegeven dat de superkrachten van Dylan en de verhaallijn die zich ontwikkelt gedurende het spel bedoeld zijn om de gameplay te ondersteunen. Verder bieden ze simpele controls om moeilijke acties uit te voeren.
Verder is inFamous niet opgebouwd zoals andere free-roaminggames. Je zult niet van missionmarker naar missionmarker gaan, maar tijdens de game zal het verhaal zich blijven ontwikkelen. Zo kun je een bloedende en gillende vrouw tegenkomen terwijl je onderweg bent om een bom te ontmantelen. Je zult dan moeten kiezen of je de vrouw gaat helpen, waardoor er minder tijd overblijft om de bom onschadelijk te maken. Je keuze beïnvloedt hoe de wereld jou ziet.

Dit alles heeft invloed op je karma, dat weer invloed heeft op hoe burgers tegenover jou staan. Ze kunnen je helpen in gevechten, tegen je vechten of je gewoon negeren. Daarnaast heeft karma invloed op hoe je superpowers zich ontwikkelen.