Botsende sterrenstelsels in Collision

Astrid (lizardtattoo)
De Melkweg waarin onze aarde haar rondjes rond de zon maakt, botst over pakweg drie miljard jaar met het Andromeda sterrenstelsel. Dit sterrenstelsel is namelijk met een gangetje van honderd kilometer per seconde onderweg naar ons en een botsing lijkt onvermijdelijk. Ook al duurt het nog wel even voor dit staat te gebeuren, het feit is schrikbarend genoeg om een inspiratiebron te vormen voor een game.

Computersimulaties van gebeurtenissen in de ruimte worden regelmatig gebruikt om onderzoek te doen. "Daar komt het idee van de game vandaan. Ik had me al vaker bedacht dat het geweldig zou zijn om zo'n simulatie van binnenuit te kunnen beleven, om er als het ware doorheen te kunnen reizen", vertelt Diederik Kruijssen (promovendus), een van de initiatiefnemers van het spel. Samen met Reinier Zeldenrust (masterstudent), twee andere promovendi en twee hoogleraren van de afdeling Sterrenkunde van de Universiteit Utrecht werken zij aan de game Collision.

Met de game willen ze hun vak aantrekkelijker en toegankelijker maken. "We maken een mooie en spannende game die vooral leuk is om te spelen, maar waarbij je tegelijkertijd ook van alles over het heelal te weten komt. Andromeda is een groot sterrenstelsel dat met zo’n honderd kilometer per seconde op ons afkomt. Door de botsing zullen nieuwe sterren ontstaan, en de zwaarste daarvan exploderen dan als supernova’s. Hierbij komt een energie van een triljard atoombommen per seconde vrij’", beweren de gamemakers.

De speler van het spel staat voor de uitdaging om de mensheid te redden. Hij krijgt de beschikking over een ruimtevloot en moet op zoek naar een nieuwe planeet waarop de mens kan leven. "Er moeten gunstige omstandigheden zijn, maar je moet er ook rekening mee houden dat je planeet niet iedere twintig jaar uit zijn baan wordt geslingerd door de zwaartekracht van andere planeten of sterren. Met testplaneten kun je steeds kijken wat er gebeurt op een bepaalde plek". Uiteraard kom je daarbij onderweg allerlei sterrenkundige verschijnselen tegen, die je in jouw voordeel kan gebruiken of die jou juist tegenwerken bij je plannen. Om de koers van je vloot te veranderen kan je bijvoorbeeld de zwaartekracht van een ster gebruiken, maar bij supernova's moet je ver uit de buurt blijven vanwege de straling.



Naast het spel moet er ook een uitgebreide internetcommunity rond het spel ontstaan. Niet alleen om over het spel te praten met andere spelers, maar ook om achtergrondinformatie in te winnen en suggesties te doen voor toevoegingen en uitbreidingen in het spel. "Wie weet komen er wel suggesties uit die ons nieuwe wetenschappelijke inzichten kunnen opleveren. Door die in simulaties te verwerken, creëren we weer nieuwe werelden voor het spel" aldus Diederik Kruijssen.

Voor het zover is, moet er nog wel even een prijs gewonnen worden. Het spel wordt ingezonden om mee te dingen naar de Academische Jaarprijs, een initiatief van NRC Handelsblad om wetenschappers aan te moedigen hun onderzoek toegankelijk te maken voor een breed publiek. Met de hoofdprijs van 100.000 euro kan de game verder ontwikkeld worden.

Een trailer van Collision is te bekijken op de website van het spel, waar nu nog niets anders te zien is.