Nintendo zorgt zelf voor software tekorten in Amerika

Morthill
Tekort, het is bijna een synoniem geworden voor de Wii. Nintendo heeft nog steeds moeite om de populariteit van de console bij te benen, waardoor soft- en hardware vaak lastig te leveren zijn. Vorige maand lanceerde het bedrijf de 'game' Wii Fit in Europa en Amerika. Ook van deze game bleken er niet genoeg exemplaren te zijn, want zowel in Amerika als in landen als Engeland is de game niet aan te slepen. Toch hebben we het in Europa niet heel zwaar. Volgens Wedbush Morgan Securities analist Michael Pachter zijn er twee miljoen exemplaren van de game naar Europa verscheept en maar 500.000 naar Amerika.

De reden voor Nintendos voorkeur voor Europa is de Euro. Omdat deze momenteel zo veel meer waard is dan de dollar, valt er hier veel meer geld te verdienen. Volgens Pachter zou Nintendo dan ook bewust bezig zijn met vooral voorraad naar Europa te verschepen, de Amerikanen kunnen de game over een paar maanden dan wel kopen.

The shortage demonstrates one consequence of the weak dollar. We're seeing companies ignore their largest market simply because they can make a greater profit elsewhere. They know that Americans will be just as fat a few months from now.

Een andere reden voor het tekort in Amerika zou de angst zijn van Nintendo om weer tegen eenzelfde situatie als met de GameCube op te lopen. Namelijk dat veel fabrieken werken voor het apparaat, maar dat het uiteindelijk niet aan de man te brengen is. Gezien de populariteit van de Wii, lijkt dit een wat rare reden.