Wild Tangent CEO verwacht geen nieuwe generatie consoles

Morthill
CEO van Wild Tangent, een bedrijf voor internetgames, en medebedenker van DirectX Alex St John verwacht dat consoles zoals we die nu kennen op korte termijn op houden met bestaan. Dat deelde hij mede op jaarlijkse Management Access Conference van Wedbush Morgen Securities.

I think you're looking at the last generation of game consoles, and I think it's easy to defend that position. The thing that's interesting is, a console is not a game enabling device - it's a game blocking device, unless you've paid for it. So, the principle value of a console is as DRM technology to solve the piracy problem.

Volgens St John zijn graphics tegenwoordig een standaard service. We hebben geen console meer nodig voor high end graphics in games, alles heeft goede graphics en het kost niks meer. Consoles zullen zichzelf niet meer kunnen onderscheiden op dat gebied. Games in de toekomst zullen zich gaan onderscheiden op basis van hun community. Hij noemde hierbij games als World of WarCraft en POGO.

Community-based gaming is going to dominate the market and the economics. And community-based games don't need DRM, because communities can't be stolen, and therefore nobody needs to share any revenue with the console manufacturer.

World of Warcraft is the most profitable game in history. Pogo is, I imagine, wildly profitable, and not a console game. World of Warcraft will generate 1.2 billion dollars this year in online subscriptions, and nobody can pirate it.

De toekomst zit hem dan ook in community games en daarbij horende micro transacties en advertenties. Volgens St John is een economie gebaseerd op micro-valuta's de meest efficiënte manier om omzet te verhogen. Advertenties moeten dit opvangen voor de generatie gamers die nog te jong is om geld neer te leggen voor die microtransacties. Dit alles zal dan gebeuren op de PC, waardoor consoles overbodig worden.

Deze toekomst komt vooral door de laptop. Elk kind zal in de toekomst een laptop gebruiken voor zijn schoolwerk en zal deze dan ook continu bij zich hebben. Hij ziet laptops ook als

fabulous gaming devices with Wii-like graphics, instantly tied to community, 100 per cent online and a vast volume of free play for kids who don't have credit cards.

Zijn conclusie was dan ook dat over tien jaar consoles niet meer bestaan en dat alles zich af zal spelen op PC's en handhelds (Laptops, PDA's) en dat de game-economie bestaat uit microtransacties en microvaluta's.