360 ziet stijging van 40% in de UK na prijsverlaging

koei
De Xbox 360 heeft 40% meer verkocht in de UK in het weekend na de prijsverlaging voor heel Europa, aldus Chart-Track. De stijgende verkopen komen goed uit voor Microsoft zo vlak voor de drukke paasdagen, terwijl Sony bezig is met de voorbereiding om een nieuwe bundel om de release van Gran Turismo 5: Prologue Edition te ondersteunen.

Chart-Track werknemer Dorian Bloch vertelde: "Xbox 360 is up 35-40 percent - that's from Friday, when the price cut came into effect, up to midnight Saturday. Now it's a question of Easter, the real litmus test will be over the next three to four weeks, it's too early to read too much into it at this stage."

In tegenstelling tot de hardware-verkopen, was er in de software verkopen geen grote stijging te ontdekken. Dit komt waarschijnlijk doordat de week voor de prijsverlaging enkele grote 360-titels, zoals Army of Two en Bully werden gereleast. Een kleine verkoopdip de week daarna is normaal.

De verwachting is dat de verhoogde aankopen nog enige tijd aanhouden. Er is nog weinig aandacht geweest voor de prijsverlaging en ondanks dat is er al een enorme stijging merkbaar. Zodra de prijsverlaging bekender wordt zullen er nog meer 360’s verkocht worden.

Naast de 360 had ook de PlayStation 2 een goede week. Je zou verwachten dat iedereen ondertussen al wel zo’n apparaat in huis heeft staan, maar ze blijven als warme broodjes over de toonbank gaan. Ook Nintendo doet het goed. Mario & Sonic at the Olympic Games voor de Wii en DS staat alweer op de eerste plaats in de verkooplijst, ondanks dat de game zeven weken geleden al in de winkels lag.

"Longevity has been skewed by Nintendo formats," aldus Bloch "The average length of time for a title in the top 40 now is 18 weeks, but that's been skewed by Brain Training, which has been there for 93 weeks, and New Super Mario Bros on 90 weeks. Those titles are really lengthening the tail."