EA wil Take Two overnemen vanwege Rockstar

Morthill
De overnamestrijd tussen EA en Take Two bereikte deze week een hoogtepunt, toen EA aankondigde met het bod naar de aandeelhouders te gaan, in de hoop dat ze met een vijandige overname wel hun concurrent in handen konden krijgen. Officieel heeft het bedrijf nooit laten weten waarom het nu zo geļinteresseerd is in Take Two. De verwachtingen waren Grand Theft Auto, maar nu blijkt dat slechts een deel van de waarheid te zijn.

In een interview met de BBC gaf CEO John Riccitiello aan dat de grootste reden voor de mogelijke overname inderdaad Rockstar is. Hij beschouwt de studio als een van de allerbeste in de industrie. Maar daarnaast is Take Two ook in bezit van drie andere grote studio's: Irrational, ontwikkelaar van Bioshock; Firaxis, thuis voor Sid Meir en Civilization en Visual Concepts, ontwikkelaar van sportgames.

Nu zijn er analisten die verwachten dat als EA de overname rond krijgt, Sam en Dan Houser en Leslie Benzies zouden gaan stoppen met de ontwikkeling van Grand Theft Auto-games. Riccitiello gaf aan hier niet bang voor te zijn. Zelfs als dit gebeurt is hij ervan overtuigd dat er genoeg talent binnen EA is om dat op te vangen. Het zou vervelend zijn, maar niet onoverkomelijk.

There is no doubt that EA is several times larger than Take Two - everyday somebody walks in and somebody walks out. What we have got right now is a corporate issue that has nothing to do with the people who build these games

In case of Rockstar I would point out that the leaders are young, vibrant, they're talented and committed. And what we have got right now is a corporate issue that has nothing to do with the people who build these games.

Met de overname op komst hebben veel gamers aangegeven bang te zijn voor een einde aan innovativiteit. Riccitiello vindt dat dit geen gefundeerde angsten zijn. In zijn ogen zijn er genoeg studios die beter zijn gaan draaien na de overname. Als voorbeeld noemt hij de overname van Maxis. De Sims zou nooit het succes geworden zijn, dat het nu is als EA Will Wright de kans niet had gegeven. Ook games als Battlefield, Burnout, Need for Speed en Madden zijn enorm succesvol geworden, dankzij de overnames door EA.