Stardock laat ander geluid horen over PC piraterij

Christophe (SpankmasterC)
Stardock is een uitgever die bekend is door games als Galactic Civilizations II en Sins of a Solar Empire. Beide games hebben meerdere honderdduizenden kopieën verkocht, hebben dikke winst gemaakt en bevatten ondanks alles géén kopieer-beveiliging. Andere uitgevers noemen Stardock gestoord, Stardock noemt nu alle andere uitgevers dom, lomp en famous.

Ondanks de successen van Stardock zijn ze alsnog relatief onbekend bij het grote publiek, en ook veel websites en games-magazines richten zich niet zo snel op hun games. Meerdere "coole" games hebben voorpagina's en tien-pagina grote previews gekregen, en toch minder verkocht dan bijvoorbeeld Sins of a Solar Empire. Wat zijn dan de redenen dat ondanks mindere media-aandacht games van Stardock alsnog verkopen?

Dat blijken er, volgens Stardock zelf, drie te zijn:
Het zijn goede games
Ze werken op een grote groep hardware
Ze zijn gericht op een markt die bereid is om te betalen

Vooral dit laatste punt maakt het verschil volgens Stardock, door simpelweg te kijken wat hun markt wil kunnen ze games maken die ook daadwerkelijk in de smaak vallen bij hun markt, in tegenstelling tot een game die gemaakt wordt voor een markt die niet bereid is om te betalen.

I definitely feel for game developers who want to make kick ass PC games who see their efforts diminished by a bunch of greedy pirates. I just don't count pirates in the first place. If you're a pirate, you don't get a vote on what gets made -- or you shouldn't if the company in question is trying to make a profit.

The reason why we don't put copy protection on our games isn't because we're nice guys. We do it because the people who actually buy games don't like to mess with it. Our customers make the rules, not the pirates. Pirates don't count. We know our customers could pirate our games if they want but choose to support our efforts. So we return the favor - we make the games they want and deliver them how they want it. This is also known as operating like every other industry outside the PC game industry.