Het verhaal achter de Red Ring of Death?

Christophe (SpankmasterC)
Het mysterie van de Red Ring of Death blijft maar doorgaan, geruchten over uitvalpercentages zitten in de tientallen procenten en iedereen lijkt wel iemand te kennen van wie de Xbox 360 naar Duitsland is gegaan. Maar wat is nu de oorzaak achter deze RRoD's?

In een lezersblog op de site van SeattlePIis een interview gehouden met iemand die al jarenlang voor het Xbox-project werkt bij Microsoft, en deze heeft wat interessante dingen te vermelden over RRoD's. De bron is (logischerwijs) niet prijsgegeven, dat houdt wel in dat alle informatie voorlopig met een dikke korrel zout genomen moet worden tot er officiële bevestiging/ontkenning vanuit Microsoft komt.

De oorzaak schijnt (zoals verwacht) niet te liggen bij slechts één onderdeel, het is een samenwerking van slechte componenten en designfouten, waardoor eventuele slechte componenten voor problemen kunnen zorgen. Denk hierbij aan slechte soldeerpunten door gebruik van loodvrije soldeer, timing-problemen met het geheugen of simpelweg kapotte chips. Vooral de soldeerpunten schijnen een probleem te zijn, de slecht gekoelde GPU kan het moederbord vervormen door niet goed afgevoerde warmte waardoor er extra stress op de soldeerpunten komt te staan. Deze soldeerpunten zijn dan zelf weer van slechte kwaliteit omdat veel fabrikanten nog niet goed om weten te gaan met loodvrije soldeer.

Het uitvalpercentage dat genoemd wordt ligt rond de 30%, met een veel lager percentage van 10% voor de nieuwste Xbox 360 met 65 nanometer chips. Microsoft is in ieder geval bezig de CPU en GPU op één chip te krijgen, wat moet zorgen voor kostenbesparing maar ook een lagere uitval, onder andere door een verlaagd energieverbruik.

Een andere oorzaak voor alle problemen blijkt het management te zijn, deze hebben in eerste instantie te weinig tijd en geld besteed aan de technische kant van de console, zowel in het testen als in het managen van de leveranciers. Daarnaast is ook de tijdsdruk een probleem geweest, de console moest en zou de deur uit gaan terwijl de test-systemen nog niet volledig waterdicht waren. Zo zouden het percentage volledig werkende consoles oorspronkelijk onder de 30% liggen, bij de overige 70% moesten chips vervangen worden of andere reparaties worden uitgevoerd.

Al met al lijkt er niet echt één duidelijke oorzaak te zijn voor de RRoD's, maar is het een samenspel van ambitie, kostenbesparing en teveel nieuwe technieken die zorgt voor de falende consoles.