Developer over geplaagde ontwikkeling BlackSite: Area 51

Maarten (Moart)
BlackSite: Area 51 is onlangs niet al te positief ontvangen door critici. Op gamerankings zweeft het spel een beetje tussen de 65% en 70%, een typisch cijfer voor een middelmatige game. Wired besloot de designer Harvey Smith aan het woord te laten, en die had een aantal onthutsende onthullingen over het ontwikkelproces van de game. Smith is trouwens niet zomaar iemand, in het verleden was hij namelijk lead-designer van het legendarische Deus Ex.

Hij begint meteen duidelijk te zeggen dat "This project was so fucked up". BlackSite begon als een politieke satire, maar ze kregen vervolgens maar twaalf krappe maanden om deze satire in een game om te zetten. Hij legt de schuld ook deels bij zichzelf. Toen ze begonnen met de game overzag hij twee projecten, waarvan BlackSite zijn minst favoriete was.

Iedereen in het bedrijf moest de benodigde techniek delen, waardoor het maar liefst acht maanden duurde om één belangrijk ding (hij wil niet zeggen wat) aan de praat te krijgen. Hierdoor hadden ze verder een enorm gebrek aan tijd om de levels glad te strijken. Ze hadden maar vier dagen om een level op te bouwen en te perfectioneren voordat ze weer verder moesten naar het volgende. Dit gebrek aan perfectie en polish is volgens hem één van de grootste problemen geweest van BlackSite. "There were long delays just getting Blacksite playable, and once it was he says, "it went straight from alpha to final". Ter vergelijking, toen Deus Ex klaar was namen developers zes maanden de tijd om te zoeken naar overgebleven fouten.

Tevens vindt hij dat eigenlijk niemand de politieke satire in het spel begreep. Zo geeft hij als voorbeeld het gedeelte waarin je veteranen moet neerschieten die zijn omgevormd tot monsters door de regering van de VS. Dit allemaal onder een enorm reclamebord met de tekst 'Veterans Memorial'. "How can you look at all these elements and not think this is super fucking subversive?". Als reden voor deze openbaring geeft hij dat hij gelooft in persoonlijke aanspraakbaarheid. Alhoewel hij de lage scores als "no surprise" zag, vindt hij wel dat de game gemiddeld een 80 zou moeten verdienen.