Ubisoft stopt met PS3-ports

J (SocialDisorder)
Titels van Ubisoft voor de PS3-console stonden bekend om hun matige prestaties ten opzichte van hun 360-broertje. Dat hoort vanaf nu tot het verleden laat Ubisofts directeur Yves Guillemot ons nu weten. Nieuwe titels die door Ubisoft ontwikkeld worden zullen vanaf nu tegelijk voor de 360 en PS3 gemaakt worden. Dit gold al voor Ghost Recon Advanced Warfighter 2 en Assassin's Creed.

"What we do now is create for the PS3 and 360 at the same time, and it doesn't cost more than 10 per cent extra to develop for the other machine.

Before it was costing us more, about 20 per cent, just because it was difficult to learn the PS3 hardware, but now our engines are done and we can easily develop for both machines."

De matige kwaliteit van hun eerdere PS3-titels was te wijten aan het leer-proces dat men moest doorlopen om op de PS3-hardware te programmeren. Hierdoor werden de ontwikkelkosten met zo'n 20% verhoogd, terwijl men nu minder dan 10% denkt kwijt te zijn aan dual-platform-ontwikkelen.

Alain Martinez, chief financial officer van Ubisoft, legde uit waarom de next-gen titels 11 euro duurder zijn dan hun DS-titels. Voor de gemiddelde DS-game trekt Ubisoft zo'n 500.000 euro uit, terwijl next-gen titels zo'n 11 tot 12 miljoen euro kosten. Om de bruto-marge van 22% te bereiken dient een DS-titel 100.000 keer te verkopen, waar een next-gen titel 1,3 miljoen keer over de toonbank dient te gaan om datzelfde resultaat te halen.