Neurotische bots beste in RTS

Ingrid (Laniboekje)
Onderzoekers uit Oostenrijk hebben een experiment uitgevoerd met behulp van het spel Age of Mythology. Het experiment bestond uit het testen van (menselijke) karaktereigenschappen en hoe deze zich zouden redden in de wereld van Age of Mythology vol oorlog. Er deden vier bots mee aan het experiment: een agressieve groep AI, een beschermende groep AI, een normale groep AI en een neurotische groep AI.

De onderzoekers wisten van te voren al dat je met technisch inzicht een heel eind kunt komen in een strategie-game. Maar hadden de emotionele kenmerken er ook iets mee te maken?

Gebleken is dat de neurotische groep AI zich het beste kon redden in een chaos vol oorlog. De vier groepen werden ieder zeven keer ingezet om een oorlog te spelen tegen de 'default' AI van Age of Mythology. De neurotische groep wist al deze keren te winnen evenals de agressieve groep. De neurotische groep was uiteindelijk toch wel de ultieme winnaar aangezien zij 25% sneller waren in het winnen van een oorlog in tegenstelling tot de agressieve groep. De normale en de defensieve groep AI bleef hier duidelijk in achter.

Altijd werd gezegd dat de nuchtere mens zou overwinnen, nu blijkt dat de neuroten onder ons nog lang niet zo slecht zijn. Nu is dit experiment natuurlijk gericht op AI. De volgende stap van de onderzoekers zou zijn om de AI tegen echte mensen uit te gaan spelen. Eens kijken of de neurotische bots dan nog weten te winnen.