Mark Rein: 'Je kunt geen geld verdienen met Wii-engines'

Steven (Steeven)
Epic heeft deze generatie al een aantal prachtige games laten zien, waaronder Gears of War en Unreal Tournament III. Deze games lopen op hun eigen gebouwde engine, die ze weer verkopen aan andere ontwikkelaars. Als Epic dit voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 kan, waarom dan niet voor de Wii? Mark Rein, de baas van Epic, geeft daar een antwoord op:
"[...]
I don't think there's a lot of money in making engines for the Wii.
[...]"


Niemand kan ontkennen dat de meeste Wii-games er grafisch gezien ondermaats uit zien. Epic heeft niet de behoefte om aan iedereen te laten zien hoe het moet op de Wii. De ontwikkelaar wil alleen werken met de laatste technologie; een engine maken voor de Wii zou betekenen dat ze een stap terug zouden zetten:
"[...]
What we're doing is the really high-end, next-generation visuals. We're pushing these machines real hard. I just think that we have too many things on our plate to go back and put resources into that kind of thing.
[...]"


De belangrijkste reden is natuurlijk geld. Rein zegt dat het grote geld te verdienen is op de Xbox 360 en straks ook op de PlayStation 3. Hij denkt niet dat third-party ontwikkelaars in de rij zouden staan voor een speciaal ontwikkelde Wii-engine die de console tot het uiterste laat gaan, tenzij Nintendo zelf de engine wil kopen:
"[...]
I think the big software dollars right now are being earned on Xbox 360, and they're going to be earned on PlayStation 3. And I think, unless you're going to sell your engine to Nintendo, you're going for scraps on that platform.
[...]"