Gamesmarkt in Nederland groter dan muziekindustrie

Morthill
Al jarenlang is de gamesindustrie een van de snelst groeiende mediamarkten in de wereld. Games brengen steeds vaker meer op dan zelfs de meest populaire films, zie Halo 3, en het was in Amerika ook al voorspeld dat de omzet gedraaid op games in 2007 groter zou gaan zijn dan die gedraaid met de verkoop van muziek. Wat blijkt nu? In Nederland was dat in 2006 al het geval.

Uit recent uitgekomen cijfers blijkt dat de afzet van games in Nederland vorig jaar €369 miljoen aan omzet opleverde, iets wat voor 35 procent komt door online games als World of Warcraft. Dit tegen €322 miljoen voor de muziekindustrie. Volgens het accountantbureau PriceWaterHouseCoopers zal dit verschil in de komende vijf jaar ook nog wel blijven. Het bedrijf verwacht dat de omzet gedraaid op games in 2011 gestegen zal zijn tot €541 miljoen, terwijl de muziekindustrie zal groeien tot "slechts" €423 miljoen. Het leeuwendeel van de muziekinkomsten zal in de komende jaren ook niet meer uit CD's komen, maar vooral van legale downloads van internetwinkels.