MMO's op de X360 degradable?

J (SocialDisorder)
Sinds de release van Final Fantasy XI is er weinig nieuws meer over MMO's voor Microsofts jongse console verschenen, voornamelijk omdat er geen nieuws over is. Maar Microsoft wil dat gaan veranderen, en onderdeel van dat plan is dat MMO's een "HDD required" logo op de box-art zullen dragen. Een ontwikkelaar moet dan van te voren aangeven hoeveel harddisk ruimte ze voor die game nodig denken te gaan hebben, ook al gebruiken ze dat nog niet aan het begin.

Microsoft legt dit de ontwikkelaars op, om zo de wildgroei aan updates en patches tegen te gaan. De potentiële groei van een MMO is vrijwel oneindig, en de realiteit is dat de hard disk van de X360 verre van oneindig is. Ontwikkelaars mogen gerust 30GB HDD-ruimte nodig denken te hebben, maar moeten er rekening mee houden dat dit het potentiële publiek behoorlijk zal uitdunnen.

Als een game in populariteit toeneemt, mag een ontwikkelaar van Microsoft gerust meer hard disk ruimte gebruiken dan oorspronkelijk gebudgetteerd, maar de game moet nog steeds kunnen draaien met de oorspronkelijk geraamde hoeveelheid ruimte.
Om dit te bewerkstelligen speelt Microsoft met een aantal ideeën, die allen een vermindering van de game-experience zullen inhouden. De mogelijkheden die Microsoft aan het bekijken is zijn als volgt:
Low-Res models & textures
Bepaalde gebieden ontoegankelijk
Gebieden vanaf de server laden (langere laadtijden)

Concreet zou dit het volgende kunnen betekenen. Blizzard brengt World of Warcraft op de X360 uit en meldt 4GB HDD-space nodig te hebben in de toekomst. Met alle patches en uitbreidingen komt WoW op een zeker punt in de toekomst op 5GB hard diskspace uit. Vanaf dit punt zou iedereen die slechts 4GB vrij heeft op z'n HDD WoW met een van bovenstaande mogelijkheden te maken krijgen, terwijl degenen met 5GB vrije schijfruimte de game in z'n volle glorie kunnen spelen.

Over de kosten was Microsoft wel duidelijk. Gold-members zullen bovenop hun jaarlijkse contributie aan Live nog eens de maandelijkse kosten voor de MMO-moeten overhandigen, terwijl Silver-leden alleen de MMO-kosten hoeven te betalen.

Niets van bovenstaande ligt overigens vast, dit zijn de ideeën die Microsoft heeft voor MMO-games op de X360.