Far Cry 2 gaat op de S.T.A.L.K.E.R. tour

Maarten (Moart)
Ubisoft heeft vandaag wat meer vrijgegeven over Far Cry 2 en duidelijk wordt dat deze nog maar weinig met deel 1 te maken zal hebben. Zo zullen we niet meer met Jack Carver spelen, speelt het zich af op de Afrikaanse Savanne en zullen we niet meer hoeven te vechten tegen mutanten. Far Cry 1 was nogal omstreden door de plot twist waarbij je van tropische vlaktes opeens monsters moest doodschieten in kleine gangetjes. In deel 2 zul je alleen maar hoeven te vechten tegen mensen en de lokale dierenbevolking.

Far Cry 2 zal zich afspelen in twee volledig open werelden. Je hebt het gemunt op een wapenhandelaar die beide partijen in een conflict van wapens voorziet. De verhaallijn zal volledig dynamisch worden, wat zal betekenen dat je zelf kunt bepalen wat je wanneer gaat doen. Alleen een aantal sleutelfiguren en gebeurtenissen staan vast en je zult hier gaandeweg naartoe werken.

De AI van het spel is "needs-driven" en heeft wel wat weg van S.T.A.L.K.E.R.. Elk personage heeft namelijk drie elementen waar hij aan moet denken: rest, duty en social. Deze elementen vervult de AI op een sleutellocaties in het spel. Volgens PC Gamer is Far Cry 2 "hugely, impossibly ambitious", wat er waarschijnlijk op neerkomt dat het een hoop kont gaat schoppen als het goed wordt uitwerkt.