Tim Sweeney raadt dual-core aan

Christophe (SpankmasterC)
Nu de quad-cores van Intel eindelijk betaalbaar zijn (dan betreft het hier de Intel Core 2 Quad 6600) rijst bij veel PC-gamers de vraag: quad-core nemen, of voor hetzelfde geld een snelle dual-core?

Bij Voodoo Extreme werd er volop gediscussieerd over wat nu de beste optie was, totdat men het heft in eigen hand nam en het maar een specialist ging vragen.

De specialist in kwestie is Tim Sweeney, Lead Programmer van Epic Games, en dus mede-verantwoordelijk voor de Unreal 3 engine. Sweeney zegt dat op dit moment een snelle dual-core beter is voor gamen dan een quad-core, omdat veel games (waaronder games gebaseerd op de Unreal 3 engine) slecht schalen naar meer dan 2 cores. Ze schalen wel gedeeltelijk, maar bij het gamen trekt een snelle dual-core de quad-cores er altijd uit. Het wordt echter anders zodra de gamer in kwestie ook aan het maken van mods en levels doet, dan raadt Sweeney wel een quad-core aan.

All UE3 games, for example, scale really well to two cores, and you get significantly more performance than single-core much of the time. Though UE3 and many other engines scale somewhat to 4 cores, the benefits aren't huge.

Dit zal over enkele jaren veranderen volgens Sweeney, maar dan zit men meestal weer in een nieuwe upgradecyclus.