id Software goes multiplatform

Christophe (SpankmasterC)
Met id Software's nieuwe engine, Tech 5 genoemd, wordt een nieuwe richting ingeslagen door het beroemde softwarebedrijf. De PC zal namelijk deze keer niet meer als enige centraal staan in de ontwikkeling van de engine.

In een interview met IGN geeft Tim Willits, mede-eigenaar van het bedrijf, aan dat er met Tech 5 een nieuwe richting in wordt geslagen: de multiplatform richting. De engine wordt gebouwd om op de PC, Mac, PS3 en 360 te draaien. Ook wordt er bij de ontwikkeling van de engine al bij voorbaat rekening gehouden met andere type games dan FPS games, iets waar id Software natuurlijk het meest om bekend staat.

Het omschakelen van PC centrisch naar een meer "open" platform mentaliteit kost wel wat werk in Mesquite, Texas. Zo is er nu op elke developer PC een 360 controller te vinden, en worden de developers zelf ook gestimuleerd om meer gebruik te maken de controller. "If I see them testing the new game with a keyboard and mouse I have to smack them on the back of the head," aldus Willits.

Wat de nieuwe engine anders maakt dan andere grote multiplatform engines (we noemen een Unreal 3 engine) is dat elk platform gebruik maakt van dezelfde code-base, en dezelfde content. Wat de engine verder nog anders aanpakt zijn het streamen van content en de speciale manier van het omgaan met textures (waardoor het mogelijk is 20 GB aan textures speelbaar in een level te hebben).

Op de aankomende QuakeCon , van 2 tot 5 augustus, wordt meer informatie over de nieuwe engine verwacht, als ook over de nieuwe Wolfenstein game.