Geruchten rondom S.T.A.L.K.E.R.

Bernd (Retuobak)
Op het web doen geruchten de rondte dat de first person shooter S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl wel eens een extra vervolg zou kunnen krijgen in de vorm van een prequel. Eerder werd al bekend dat de game een gewone sequel krijgt. Ontwikkelaar GSC Game World zou deze prequel al tonen op de E3 beurs die later deze maand plaats vindt. GSC Game World zou al de eerste twee levels van de game voltooid hebben voor de presentatie op de nog altijd belangrijke beurs. In deze test levels zou men tevens de faction war werkend hebben. Dit houdt in dat de verschillende partijen die zich in de game ophouden ook actief onderling zullen strijden voor hun belangen.

Ook gaat er het gerucht dat deze prequel gebruik zou gaan maken van DirectX 10, men zou al volop bezig zijn met het programmeren van een renderer voor de laatste API van Microsoft die enkel aanwezig is in Windows Vista. De prequel zal echter nog steeds gebruik maken van dezelfde engine als S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Russische websites speculeren over een release ergens in de lente van 2008. De sequel zou eind 2008 al verschijnen en zou gebruik maken van een andere engine, die men in licentie genomen zou hebben. Deze actie zou kunnen doelen op het verschijnen van deze sequel op consoles.

Ook kwam er nog iets naar buiten dat zeker waar is. Het is bekend geworden dat de float32 mod, een door een user gemaakte mod die zowel prestaties als beeldkwaliteit van S.T.A.L.K.E.R. verbetert, bij de officiële 1.0004 patch van de game zal zitten. Kun je niet wachten om deze mod te gebruiken dan kun je hier klikken voor de officiële website van de mod.

Maar er is nog meer nieuws voor de fans van het origineel. In de toekomstige 1.1 update zal men een free play modus toevoegen aan de game. In deze modus ben je niet gebonden aan de verhaallijn maar mag je proberen de beste Stalker in de zone te worden. Deze modus is echter niet zomaar de normale game minus de verhaallijn, de volgende dingen worden verbeterd of toegevoegd:

- The world of the game is completely under control of life simulation.
- Parameters of the simulation have been balanced for Freeplay.
- There will be no storyline missions in Freeplay.
- All levels up to and including Pripjat' will be available.
- All smart terrain has been unblocked! The simulation is no longer bound by any storyline scenes.
- The missions in the Freeplay mode are based on the mechanics of secondary quests from the regular game, but with new types of quests.
- Some new dialogs have been added.
- New types of quests are given by various factions - Stalkers, Freedom, Duty, Military, and characters - Dealer, Barman, Saharov.
- The game is for ratings, which are given out by the aforementioned factions and characters. There will be 7 ratings from each quest giver.
- Each new rating will be rewarded. Unique items will be among the rewards.
- New unique items and weapons have been added.
- The "top 100" rating has a new algorithm. Rating of all stalkers changes during the whole duration of the game. It is valuable now.
- PDA has expanded statistics - the number of enemies and monsters killed, weapons and ammo used, shooting efficiency, time spent in locations, artifacts found, items used, unique items found, and much more.


Screenshot van het origineel, waarvan je hier de review kunt vinden.