Sony mikt met Gran Turismo 5 op voorjaar 2008

Morthill
In het tijdschrift Car and Drive werden wat details uit de doeken gedaan over Gran Turismo 5.

Allereerst werd aangestipt dat de game ergens in het voorjaar 2008 moet verschijnen, maar dat als er meer tijd nodig is voor de ontwikkeling van de game, Sony deze graag zal uitstellen.

Om aan te geven hoeveel ontwikkeltijd en energie in de game zit werd een interessante vergelijking getrokken. In deel een was een persoon een dag bezig met het ontwikkelen van een auto, in deel drie kostte dit een persoon dertig dagen, in deel vijf kost dit een persoon honderdtachtig dagen!

Door deze enorme ontwikkeltijd van auto's zal de game er geen 700 kennen bij de release. Dit zou namelijk vijf jaar duren met het huidige team. Wel zullen er in de toekomst extra auto's beschikbaar komen via internet.

Misschien zal het in de loop der tijd mogelijk worden om via een update crash-schade in de game te krijgen. Dat dit niet al bij de release is, komt door een aantal redenen. Zo zou dit erg realistisch moeten en daarvoor moet de engine een update krijgen. Tevens zou een aantal fabrikanten niet willen dat dit met hun auto's kon.

De reden dat het zoveel ontwikkeltijd zou kosten, is dus het niveau van realisme. De manier waarop Yamauchi het wil moet elk los onderdeel van de auto apart worden geprogrammeerd en ontwikkeld, zodat alles zo realistisch mogelijk schade kan oplopen.

De volgende interessante uitspraak over de serie kwam ook naar voren: "Yamauchi never intended GT to appeal to a mass audience. He believed only a real otaku, or hobby fanatic, would take the time to explore its many nooks and crannies. Indeed, the first version was altered for the US market to make it more accessible." De game werd voor de Amerikaanse markt 25% sneller gemaakt, de zwaartekracht werd aangepast zodat auto's langer vlogen en de instant-play optie werd toegevoegd. De man die hiervoor verantwoordelijk was, Imasaki, heeft zich hierdoor alleen weinig geliefd gemaakt bij Polyphony.