Tetsuya Nomura spreekt over Final Fantasy Versus XIII

Ingrid (Laniboekje)
Tetsuya Nomura is degene die vaak de finishing touch geeft aan het characterdesign in games als Kingdom Hearts en de Final Fantasy-reeks. In een eerder vrijgegeven trailer zijn enkele characters van Final Fantasy Versus XIII al te zien en Nomura heeft hier zijn creatieve bijdrage aan geleverd.

De eerste teaser had een wat donkere sfeer om zich heen en Nomura weet ons te vertellen dat deze donkerte een trend zal worden in het spel zelf. Het spel zal niet langer meer geheel gericht zijn op een fantasiewereld maar zal ook zeker trekjes kennen van de wereld zoals wij die nu in realiteit kennen.

The game's going to be more human than the science-fiction caricature we so often see. It will focus around current world events - in that sense it's darker.

Nomura heeft zich in zijn element gevoeld bij het werken aan Final Fantasy Versus XIII dan bijvoorbeeld aan Kingdom Hearts. De wereld van Kingdom Hearts is toch nog redelijk veilig en vrolijk te noemen. Voor Nomura is het een uitdaging om nu een Final Fantasy-game te ontwikkelen die beduidend anders is dan voorheen maar toch ook nog de fans weet aan te spreken.

Nomura zegt ook het een en ander over de gameplay van het spel. Geen traditioneel RPG-systeem maar meer gericht op actie.

We don't want to create a classic menu driven RPG here," he explains. "We're moving along lines much closer to Kingdom Hearts' action game system. The only instruction I've given the designers so far is to look closely at third-person perspective shooters - not in terms of game controls but rather in trying to work out how to create a similar kind of tension.

Als laatste weet Nomura nog te melden dat er gewerkt wordt aan een spel dat niet gelimiteerd zal aanvoelen. Hiermee bedoelt hij dat de omgevingen eindeloos kunnen zijn en dat je niet het gevoel krijgt dat de aarde plat is.