John Carmack komt met de "Wow factor"

Maarten (Moart)
John Carmack van id Software heeft ons in het verleden vaak weten te verbazen met de grafische hoogstandjes van zijn games en engines. Zo is hij mede-verantwoordelijk geweest voor klassiekers als Wolfenstein, Doom en Quake. Stuk voor stuk titels die de lat destijds heel hoog legden. Wie kan zich nog herinneren dat we in 2002 allemaal zaten te kwijlen op Doom III?

Maar de tijd dat id Software heer en meester was op het gebied van grafische engines is een beetje voorbij. Op dit moment is vooral Epic degene met een leidende positie op het grafische vlak, en komt Crytek ook om de hoek kijken met het zeer indrukwekkende Crysis. Maar volgens Todd Hollenshead, directeur van id Software, zal zijn bedrijf binnenkort weer het heft in handen nemen. Hij belooft namelijk dat John Carmacks volgende project, zoals vanouds, de "Wow factor" zal hebben op grafisch en technologisch gebied.

Het geheime project, dat dit jaar gepresenteerd zal worden, gaat een shooter worden welke de conventionele paden zal gaan mijden. Het zal een geheel nieuwe franchise worden, en loopt tevens op een nieuwe engine van id Software. Volgens id Software zal de engine een aantal grafische kunstjes bevatten die nog nooit eerder zijn vertoond, waardoor het er volgens hem beter uit zal zien dan welk spel dan ook.

Dat ids laatste engine nog steeds niet dood is, bewijst Enemy Territory: Quake Wars. De aankomende shooter heeft namelijk een geheel nieuwe technologie aan de Doom III engine toegevoegd, megatexturing. Megatexturing stelt developers in staat een buitenomgeving van één grote texture te voorzien, welke maar een paar mb ruimte in beslag neemt. Deze technologie zal hoogstwaarschijnlijk ook in de nieuwe engine verwerkt worden, gezien Carmacks 'top-secret' project zich voor een groot deel in outdoor omgevingen zal afspelen.


Enemy Territory: Quake Wars