"Microsoft is in trouble"

J (SocialDisorder)
Iedereen kent Microsoft wel. Het bedrijf van Windows, Office, Internet Explorer, Blue Screen features en natuurlijk de Xbox. Oprichter Bill Gates is inmiddels zo rijk dat hij het woord geld bijna vergeten is. Alles lijkt rozengeur en manenschijn bij het bedrijf uit Redmond. Of is het een klassiek geval van schijn bedriegt?

In een artikel op zijn website beschrijft Wall Streettrader Roger Ehrenberg hoe Microsoft momenteel in moeilijkheden verkeert. Één van de tactieken van MS was om grootste concurrent Sony na te doen door een jaar voor de competitie uit te komen. De PS2 had al een groot marktaandeel toen de Cube en de Xbox uitkwamen en in de filosofie van Microsoft was dat de doorslaggevende factor voor het succes van de PS2, en dientengevolge het falen van hun Xbox.
Op dit moment is de tussenstand: 9.7 miljoen Xbox 360s, 6.6 miljoen Wiis en 3.1 miljoen PS3s wereldwijd verkocht aan consumenten. De Wii verkocht dus tweederde van de totale 360-verkopen in slechts eenderde van de tijd, ondanks een jaar achterstand.

Op 26 maart kondigde Wistron aan zich terug te trekken als producent van X360-onderdelen, om op 28 maart aan te kondigen onderdelen voor de Wii te willen produceren.

De grootste aanwijzing voor de problemen van Microsoft z'n Xbox-divisie komt echter voort uit het feit dat ze aan channel stuffing doen. Channel stuffing is een agressieve verkoopvorm waarbij retailers gedwongen worden om meer in te kopen dan zij willen afnemen, anders zullen zij een ander product niet ontvangen.
In het geval van Xbox 360 had Microsoft publiekelijk het doel gesteld tien miljoen consoles voor het eind van 2006 verkocht te hebben. Volgens officiële verkoopcijfers waren er eind november slechts 6.8 miljoen verkocht. De schattingen waren dat met kerst de Xbox 360 1.5 tot 2 miljoen keer over de toonbank zou gaan, waardoor de 10 miljoen niet gehaald zouden worden.

Daarom besloot Microsoft aan channel stuffing te gaan doen. Retailers werden gedwongen een door MS bepaald aantal X360-consoles af te nemen, anders zouden zij wel eens voorraadproblemen met de launch van Vista en Office 2007 kunnen hebben. Doordat Microsoft alles wat aan retailers verkocht is onder de cijfers van verkochte consoles rekent komt men zo aan de gestelde doelstelling.

Dit is slechts een samenvatting van het artikel, het volledige artikel kun je hier lezen.