Interview met Jade Raymond over Assassin's Creed

J (SocialDisorder)
Uit een interview met Jade Raymond is wat meer informatie over Assassin's Creed naar voren gekomen. De game is in productie genomen vlak nadat Prince Of Persia: The Sands Of Time afgerond was. Jade kreeg de opdracht van Ubisoft om een actie-game voor de next-gen consoles te gaan ontwerpen. Ze kreeg hiervoor het core-team van Prince of Persia tot haar beschikking.

Voor de game heeft het team behoorlijk wat research naar de Derde Kruistochten, de Assassijnen en de locaties gedaan. Het motto van de Assassijnen ("Niets is echt, alles is toegestaan" ) paste toevalligerwijs precies bij het medium games, en vooral hoe het team games wil bouwen.

Het verhaal zal een balans tussen fictie en realisme handhaven. Door een fictie-verhaal in de echte wereld te situeren creëer je een geloofwaardige situatie, wat de betrokkenheid van de gamer bij de game versterkt. Overigens maakt Jade zich geen zorgen over eventuele religieuze spanningen die deze game los zou kunnen maken doordat het zich richt op de kruistochten.
De gamer speelt een Assassijn, niet één van de Kruisvaarders of Saracenen (middeleeuwse benaming van islamitische Arabieren). De Assassijnen hadden een eigen politieke agenda, en liëerden zich niet met één van beide partijen.
Doordat de Assassijnen een mysterieus en gesloten volk waren was er veel ruimte voor interpretatie en eigen inbreng vanuit het ontwikkelteam. Zo besloten ze dat de Assassijnen de Kruisvaarders en Saracenen niet als vijand beschouwden, slechts de oorlog die het land verwoestte en iedereen die deze oorlog in stand hielden.
Bovendien werkte het hele team samen met diverse culturele experts om alle aspecten van de diverse bevolkingsgroepen met respect te behandelen.

De naam van Altair is niet bij toeval gekozen. Eerder werd al duidelijk dat Altair in een oude taal "adelaar" betekent en direct met de gameplay te maken heeft, aangezien Altair over zeer scherpe ogen beschikt. De achternaam Ibn'La-Ahad betekent "Zoon van niemand", wat een indicatie is van de geschiedenis van de hoofdrolspeler. Altair is als wees opgevangen en opgevoed door de Assassijnen.
Altair heeft als taak gekregen de Kruistochten te stoppen door de personen die baat hebben bij de oorlog en deze exploiteren om te brengen. Tijdens de game zul je ontdekken dat deze Heilige Oorlog een dekmantel is voor een ander, groter conflict waarin Altair een cruciale rol speelt. Bovendien lijken zowel je mede- als tegenstanders meer van jou te weten dan jijzelf.

Een groot onderdeel van Assassin's Creed is sociale interactie. Hoe jij je gedraagt heeft direct invloed op de game. Met een getrokken zwaard rondrennen zal veel meer aandacht trekken dan gewoon rustig rondlopen. Ook zul je rekening moeten houden met de houding van bepaalde NPCs ten opzichte van jou. Zo zullen NPCs de bewakers waarschuwen zodra ze je zien, maar als je die NPCs eenmaal een paar keer geholpen hebt, zullen ze de bewakers niet meer waarschuwen, of zelfs een schuilplaats bieden.

Je zal vrij tussen de drie steden kunnen reizen, en ondertussen ook het land tussen deze steden bewonderen. Mede dankzij de AI, de enorme vrijheid die de speler zal ervaren en de manier waarop levels opgebouwd zijn en hoe de speler zich daarin kan bewegen, zal Assassin's Creed voelen als een levende omgeving. Of, zoals Jade Raymond het zegt:

Place a highly mobile and skilled Assassin in a fully interactive living environment and the possibilities are endless.

De muziek in Assassin's Creed zal verzorgd worden door Jesper Kyd, die vaker aan games mee werkt en bovendien een IGN Award ontving voor Best Original Score voor zijn bijdrage in Hitman: Blood Money.

De 360-versie is zo lang ontkend omdat het team zeker wilde zijn dat zij beide consoles konden bedienen zonder de tot dan toe geboekte kwaliteit of innovaties op te hoeven geven.