Van auto naar polygonen in Gran Turismo HD

Christophe (SpankmasterC)
Jalopnik laat ons zien hoe een auto wordt gescand om vervolgens in Gran Turismo HD terecht te komen.
In een verdonkerde ruimte wordt een laserstraal losgelaten op de auto, waarna realtime een 3d model van de auto wordt gemaakt.

De eigenaar van een zeldzame Chevrolet Corvette uit 1960 omschreef het proces als volgt:

quote
"The first scan they did was the underside of the car. They did a pan of the chassis. As they were scanning it, in real time, there was a 3-D wireframe model being built of the car on the screen. You could actually see the relationship between the body mounts and the floor. You could see the exhaust and the clearance that the exhaust had. You could see the tread pattern on the tires, the horns, and all the fasteners holding those in place, the whole chassis, the headers, the oil pan - everything."

Ook het interieur van de auto wordt gescand, wederom met een laser:
quote
"It was bizzare. A red line swept across the interior. It was sort of a spacey type of a deal. The room was somewhat dimly lit, and you would see this red line sweep across - bzzzzzzzzt. As soon as it finished it was producing a 3d wireframe model to scale on the screen."

Nadat de auto compleet gescand was werden alle handelingen die maar mogelijk zijn met een auto uitgevoerd en gefilmd. Dingen als schakelen, auto starten, sturen, handrem aantrekken en nog meer handelingen werden allemaal gedocumenteerd.
Nu deze stap klaar is wordt er door een groep van 40 man gewerkt om de auto in de game te krijgen, met precies de juiste wegligging en het juiste gedrag. Uiteindelijk betekent dit dat er meer tijd in de digitale versie dan in de "analoge" versie zal zitten.


De opstelling om auto's te scannen