'Nieuwe Colin McRae laat next-gen consoles zweten'

J (SocialDisorder)
Codemasters werkt al sinds de PS1-dagen aan Colin McRae Rally games. Executive producer Gavin Raeburn legt in een interview met Eurogamer uit dat Colin McRae 3, 4 en 5 niet veel meer waren dan opgefokte engines die nog steeds op de allereerste rally-game-engine gebaseerd waren.

Voor de jongste telg in de McRae-familie is het team vanaf nul begonnen en hebben ze een compleet nieuwe engine op poten gezet, getiteld "Neon", die de next-gen hardware direct vanaf dag één voor een groot deel moet benutten. Bovendien zal DIRT, zoals deze editie zal heten, allerlei particles, schade en AI tentoonspreiden wat nog nooit eerder op een console is verschenen, als we Raeburn mogen geloven.

"The damage, particle effects, post-production, car physics, car audio and AI are all far in advance of anything we have yet seen on next gen."

Next-gen door de modder scheuren met de Neon-engine kan in juni als Colin McRae DIRT in de winkel ligt voor X360, PS3 en PC. De games zullen nagenoeg gelijkwaardig zijn, verzekert Raeburn.
De online-mogelijkheden zijn aan Live opgehangen en zo goed en zo kwaad als het ging overgezet naar de PS3 en PC platforms. Volgens Raeburn is het de verdienste van Microsoft dat het Live-platform zo goed werkt en nu als uitgangspunt voor andere online-diensten gebruikt moet worden.

Momenteel zijn er geen plannen voor een Wii-versie, omdat de afwijkende controls te veel tijd kosten om te implementeren. Raeburn sluit een Wii-versie van de game tegelijk ook niet 100% uit.