Virtual Reality therapie

Maarten (Moart)
Virtual Reality, in de jaren 80 en 90 was het 'the next big thing', maar de Cyberpunk literatuur die de VR droom heeft ontketend is onderhand hopeloos verouderd, of toch niet? Studenten in de VS hebben een uiterst interessant project ontwikkeld waarbij Virtual Reality zal dienen als hersentherapie die mensen zal moeten helpen bij het overwinnen van hoogte- en dieptevrees.

De opzet is als volgt: drie schermen worden om de testpersoon heengezet waarop een door een computer gesimuleerde omgeving wordt geprojecteerd. De persoon zal hier volledig in staan met 180 graden aan bewegingsvrijheid. Een lopende band zal ervoor zorgen dat je bewegingen zullen worden omgezet in de omgeving. De makers zeggen dat dit systeem op het gebrek van een achteruitloop-functie na zeer natuurgetrouw is.

Zo zal één van de omgevingen een supermarkt zijn met zeer lange wandelpaden. De testpersoon zal met een winkelwagentje op de lopende band staan en door de supermarkt heen lopen. Een andere omgeving is de top van een wolkenkrabber in aanbouw. De omgevingen zijn helaas niet zo state-of-the-art als we mogen verwachten. Dit omdat het geheel loopt op de eerste Unreal engine die stamt uit 1998. Volgens de studenten blijkt dit toch genoeg te zijn om een geloofwaardig genoeg virtueel evenbeeld neer te zetten van echte omgevingen.

Next stop, een virtueel middel tegen verkoudheid.