'We hebben Halo 2 verprutst'

Tom (Pitom)
Halo 2 was een buitengewoon succes: in totaal werden er 6,5 miljoen exemplaren verkocht en de reviews waarin over het algemeen zeer positief. Desondanks is Chris Butcher, iemand met een leidende rol bij de ontwikkeling van Halo 2, opgestaan om ons te vertellen dat Bungie Halo 2 eigenlijk aardig heeft weten te vernaggelen.

"Bij de ontwikkeling van Halo hadden we uiteindelijk nog zo'n vier of vijf weken om de game te polijsten. Die laatste vijf procent van de ontwikkeling is verantwoordelijk voor minstens dertig procent van het succes van de game. In die periode hadden we de wind echt in de rug. Zowel het team als de hardware werkten enorm goed mee. Het spel werd dan ook echt gevormd in die laatste weken."

Butcher vervolgt zijn relaas met de bewering dat die essentiële laatste weken bij de ontwikkeling van Halo 2 helemaal niet aanwezig waren. Vele gamers zullen het inderdaad beamen dat Halo 2 wat abrupt ten einde komt, maar Butcher gooit daar nog een schepje bovenop: 'Halo 2 had op zoveel manieren beter kunnen zijn dan dat het is geworden. Die gedachte alleen al is moordend. Zelfs de multiplayer staat in de schaduw van wat het had kunnen en moeten zijn. Daarom weet ik dat Halo 3 zoveel malen beter zal worden."

Het in de grond stampen van eigen werk is overigens een vaker gebruikt marketingtrucje. Door als developer een eerder uitgebracht deel naar beneden te halen kan dat bij de consument de gedachte opwekken dat het nieuwe deel een enorme sprong vooruit is, waardoor hij het sneller in huis zal halen.