Geen Eyetoy voor PS3

J (SocialDisorder)
De PS3 zal geen Eyetoy krijgen. Althans voorlopig niet. Eyetoy-designer en promoter Richard Marks heeft in gesprek met IGN gezegd dat er voorlopig geen Eyetoy in de pijpleiding zit van Sony.

Maar Eye Of Judgement dan? Die zal van een eigen camera gebruik maken, wordt bij de game geleverd, maar heet geen Eye-Toy. De camera zal ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn.

De HD-IP camera van de E3? Het is een Eye-Toy, maar niet de Eye-Toy. Deze werd slechts gebruikt om een visie weer te geven: HD streaming camera gebaseerd op IP-technologie.

De infrarood 3D-camera van DICE 2005? Dat is een concept waar SCE momenteel mee speelt, maar het daadwerkelijk produceren is... (op dat moment kon Marks alleen nog een sluwe glimlach produceren, duidelijk iets waar hij (nog) niet over mag spreken).



Wat is dan de deal? Wel, er zal geen Eye-Toy voor de PS3 komen. En toch heeft de PS3 camera-ondersteuning vanuit de box en biedt het systeem ondersteuning voor Video Chat.
Wat blijkt? De PS3 zal via de USB diverse camera's ondersteunen, ook de webcam die wellicht nu op je bureau staat, de Eye-Toy die uit het PS2-tijdperk stamt, en de camera's die SCE uit zal brengen in de toekomst.

Het product Eye-Toy bestaat niet. Eye-Toy is een concept. De PS2-Eye-Toy was binnen dat concept een totaal-oplossing. Een apparaat dat de buitenwereld beschouwd en die naar de software stuurde die daar vervolgens iets mee doet.
De PS3 zal meerdere features en mogelijkheden voor de camera toevoegen, doordat de PS3 in staat is om ongecomprimeerde beelden te ontvangen en in real-time te verwerken. Doordat dit systeem veel robuuster is dan de PS2-software-matige verwerking, zijn de mogelijkheden groter dan de legio minigames die de Eye-Toy kenmerkten.
Marks merkte ook nog op dat het niet ondenkbaar is om video direct naar de HDD op te nemen, mits de juiste software daarvoor beschikbaar is.

Kort na de launch zal er meer bekend worden over Sony's plannen met de Eye-Toy.