[UPDATE]Beukende beats en rappers in Def Jam: Icon

J (SocialDisorder)
Het mag geen verrassing heten: de Def Jam-vechtspellen van EA Sports BIG gaan vrolijk verder op de next-gen consoles. Onder de noemer Def Jam: Icon zul je als Ludacris, Method Man, Redman of een willekeurige andere rapper die onder het Def Jam-label z'n vocale kunsten vertoont een andere Def Jam-rapper in elkaar mogen slaan danwel schoppen. Gebruik van de omgeving bij het pimpen van je tegenstander z'n gezicht behoort ook tot de mogelijkheden.

Nieuw in Icon zal de integratie van muziek in de gameplay zijn. Hoe zich dat uiteindelijk zal manifesteren is nog even afwachten, maar executive producer Kudo Tsunoda is er in elk geval enthousiast over:

“Music is the cornerstone of hip-hop culture so we wanted to incorporate music and rhythm into the actual gameplay mechanics. In Def Jam: Icon, we are changing the way fighting games are played! We are completely innovating the role of the environments in the games, moving from the typical lifeless arenas the hip-hop celebrities are fighting in to environments that play an instrumental part in the fight where they will react to the music and interact with both characters like a third fighter.”

In maart 2007 kunnen zowel X360- als PS3-bezitters zich uitleven op hun minst favoriete rapper.





Update
1Up heeft wat meer informatie over de gameplay van Icon. Het is de bedoeling om geen healthbars meer in beeld te tonen. In plaats daarvan kun je aan de omgeving zien hoe erg jouw karakter er aan toe is. Daarnaast zijn de worstel-eigenschappen nog meer dan in Fight For New York los gelaten, en is het meer een fighter geworden.

De muziek zal invloed hebben hoe goed jouw karakter vecht. Niet alleen dat, ook specifieke aanvallen zijn beschikbaar bij bepaalde tracks. Daarnaast heeft ieder karakter een "signature song". Aangezien spelers de mogelijkheid hebben om van track te wisselen tijdens het spelen kan dit interessante gameplay opleveren.
De muziek zal ook op de omgeving invloed uitoefenen. Gebouwen dansen, lampen flikkeren op de beat en een helikopter vloog rondjes gebaseerd op de snelheid van de track.

De lifestyle die in deel 2 meer naar voren kwam, zal nu meer dan een cosmetische rol spelen. Je zal een eigen record-label op moeten bouwen, songs downloaden, videoclips bewerken, vechtjassen customizen, etc.
Sommige upgrades hebben ook een effect in gameplay. Een grote, zware ring zorgt ervoor dat je meer schade uitdeelt met je punches. Ook zal de interactie met de omgeving nog groter zijn dan in FFNY.