SEGA: "PS3-versie Virtua Fighter 5 is al speelbaar"

J (SocialDisorder)
Op de E3 was de arcade-versie van Virtua Fighter 5 te bewonderen en te spelen. President van SEGA-AM2, Hiroshi Kataoka, zegt in een interview dat de PS3-versie eigenlijk getoond zou worden, maar dat door een tijdkwestie dat niet lukte.
Het team heeft de arcade-versie nu volledig functioneel op PS3-hardware draaien, en is momenteel bezig om features toe te voegen voor de thuis-versie. Één mogelijk probleem zijn 4:3 TV-toestellen, maar Kataoka verzekert de gamer dat de arcade-versie zowel op breedbeeld als op grootbeeld gespeeld kan worden, dus dat dit vanzelfsprekend ook voor de console-versie zal gelden.

Uiteraard kwam ook de prijs van de console ter sprake. Zijn commentaar hierop was:

"My feeling is that, when considering its capabilities, it's not expensive," said Kataoka. "If that hardware was released not as PlayStation, but under the Vaio brand, and you got a Blu-Ray drive, a Cell chip and the latest NVIDIA GPU for under 100,000 yen, you'd definitely call it cheap. However, there are surely many people who buy it with the image of a game machine, and that price is pretty daring."

Op de vraag of de PS3 wellicht beter af was geweest als het zonder hard disk, maar voor een lagere prijs gelanceerd zou worden, had Noriyuki Shimoda, de producer van de PS3-versie het volgende antwoord:


"No, I'm very thankful that it has a hard disk. It's not the case that Blu-ray's transfer speed is fast compared to DVD, and with the increase in the data amount, we were worried about just how long load times would take. If we cache data to the hard disk, the loading time drops dramatically.

De reden om Virtua Fighter 5 exclusief voor de PS3 te ontwikkelen was een financiële. De Lindbergh en de PS3 GPU zijn beiden van NVIDIA, en technologisch nauw verwant. Dit maakt de conversie veel gemakkelijker.
Kataoka geeft wel toe dat als Virtua Fighter 5 van begin af aan een multi-platform game geweest was, de 360 en de PS3 versie elkaar niet veel zouden ontlopen.
Tot slot geeft Kataoka nog een compliment aan arcade-games, die steeds meer en beter gebruik maken van de specifieke hardware, maar dit bemoeilijkt wel het proces van arcade-naar-console-conversies. Zo zullen er enkele elementen zijn die wel in de arcade, maar niet op de console terug te vinden zijn. Welke elementen dat zijn, zullen we waarschijnlijk in september ontdekken, op de Tokyo Game Show.