Ubisoft verkoopt meer, verdient minder

koei
De Franse uitgever Ubisoft, bekend van onder meer de Splinter Cell- en Rayman-games, heeft zijn financiële resultaten bekend gemaakt voor het fiscale jaar dat 31 maart 2006 eindigde. Ondanks een kleine toename in verkopen, halveerde de daadwerkelijke winst.

Ubisoft had het afgelopen jaar een winst van 11.9 miljoen euro, vorig jaar was dat nog 24.7 miljoen euro. De gehele omzet steeg van 532.5 miljoen euro vorig jaar naar 547.1 miljoen euro, een toename van drie procent.

In een toelichting bij het jaarverslag gaf het bedrijf aan dat de toegenomen kosten voor next-gen onderzoek en ontwikkeling zijn toegenomen. Daarnaast is er meer reclame gemaakt voor de current-gen games wat ook een negatief effect heeft op de winst.

"During this period of high investment, Ubisoft has continued to improve its financial position and can therefore accelerate its growth and pursue its development," aldus Yves Guillemot, CEO van Ubisoft.

Volgens Guillemot kwam ongeveer dertig procent van de verkopen van het bedrijf door next-gen games, waaronder King Kong en Ghost Recon: Advanced Warfighter. Het bedrijf claimt een marktaandeel te hebben van twintig procent bij de Xbox 360.

Voor de komende jaren verwacht Guillemot positieve cijfers door Ubisofts bijdrage aan de next-gen consoles. "We forecast a sales growth of between five percent and 10 percent [for 2006-2007], despite a global market which should decrease by seven percent, thanks to the launch of five new high-potential brands... 2007-2008 will be a year of strong recovery for the sector and we should once again outperform the market, whose growth is expected to approach 17 percent for the year."